Bartłomiej Jarmoliński: „Trzewna materialność
Sztuki wizualne

Bartłomiej Jarmoliński: „Trzewna materialność

  • Wydarzenie archiwalne: 14.07.2023
Podany czas trwania wystawy nie uwzględnia dni wolnych oraz rzeczywistych godzin otwarcia. Przed wizytą w danym obiekcie prosimy o kontakt z organizatorem celem potwierdzenia dostępności ekspozycji.
Miejsce:
Galeria Sztuki WozowniaToruń, ul. Ducha Św. 6

W ramach indywidualnej wystawy Bartłomieja Jarmolińskiego w Galerii Sztuki Wozownia w Toruniu można zobaczyć kolaże z serii „Dyskretny urok renesansu” oraz obrazy zatytułowane „Symbiosis”. Artysta przetwarza ikoniczne dla sztuki chrześcijańskiej obrazy. Na czym dokładnie polega jego strategia? Otóż kompozycje ukazujące Madonnę z Dzieciątkiem w najróżniejszych wersjach, Świętą Rodzinę, Świętą Annę Samotrzeć, Noli me tangere czy scenę Zwiastowania uzupełnia o motywy mięsa, wnętrzności i organów wewnętrznych. Są one widoczne wszędzie tam, gdzie na przedstawieniu źródłowym widoczna była odsłonięta skóra świętych postaci. Piękne, wyidealizowane i uduchowione fizjonomie o delikatnych rysach i wywróconych w górę oczach, gładkie dłonie uniesione w egzaltowanych gestach oraz nagie, różowiutkie i niewinne ciałko Chrystusa zamieniają się więc w otwarte rany; są odarte ze skóry, jakby granica między wnętrzem a zewnętrzem nagle po prostu zniknęła. Dochodzi do krwistego, dosadnego i pulsującego odsłonięcia tego, co zazwyczaj dla wzroku pozostaje ukryte: mięsności ciała. Z prac Jarmolińskiego wpatruje się w nas trzewna materialność. Nie można oderwać wzroku od tych tętniących krwiście mięśni, tkanek, pozwijanych jelit, lśniących i lepkich błon, żył i aort, zwojów mózgowych, które nagle wychynęły bezwstydnie spod przerwanej skóry świętych postaci, podając w wątpliwość ową ich świętość i wyjątkowość. W pracach Jarmolińskiego jak obuchem uderza kontrast między finezyjnie układającymi się draperiami, skrywającymi ciała świętych, a ich twarzami i dłońmi, z których wyziera surowe mięso. Jarmoliński zagląda zatem Madonnie i całej czeredzie innych świętych głęboko pod skórę. Nie znalazł tam jednak duszy, metafizycznej poświaty czy rajskiego blasku, lecz właśnie mięso, mięsność, na której bazuje życie, niezależnie, czy chodzi o Chrystusa lub zwykłego człowieka, a także i o zwierzę.

Bartek Jarmoliński, ur. 1975, doktor sztuk pięknych, artysta, kurator wystaw, pedagog. Absolwent Akademii sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi oraz Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach (studia doktoranckie). Jego twórczość jest związana z malarstwem, fotografią, kolażem i performance. Zrealizował ponad 50 wystaw indywidualnych, brał udział w wielu wystawach zbiorowych w Polsce i za granicą (Niemcy, Holandia, Słowacja, Szkocja, Włochy). Ma na swym koncie nagrody i wyróżnienia: V nagroda – I Piotrkowskie Biennale Sztuki, Ośrodek Działań Artystycznych w Piotrkowie Trybunalskim, I nagroda w konkursie Armenia – tożsamość i miłość, Fundacja Polsko-Ormiańska Galeria Bardzo Biała w Warszawie, wyróżnienie EXIT 39. Biennale Malarstwa Bielska Jesień, galeria Bielska BWA, Bielsko Biała. Jego prace znajdują się w zbiorach Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi, BWA Galerii Bielskiej w Bielsku-Białej, kolekcji Regionalnej Zachęty w Katowicach, Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Muzeum Regionalnym w Brzezinach, kolekcji Hestii w Sopocie.

Ekspozycja dostępna w terminie: 14.07–03.09.2023 kuratorka: Marta Smolińska

Źródło: Galeria Sztuki Wozownia