37. Toruńskie Spotkania Teatrów Jednego Aktora: AGNIESZKA PRZEPIÓRSKA – W MAJU SIĘ NIE UMIERA. HISTORIA BARBARY SADOWSKIEJ
Teatr / Kabaret

37. Toruńskie Spotkania Teatrów Jednego Aktora: AGNIESZKA PRZEPIÓRSKA – W MAJU SIĘ NIE UMIERA. HISTORIA BARBARY SADOWSKIEJ

  • Wydarzenie archiwalne: 21.05.2023
Miejsce:
Teatr Baj PomorskiToruń, Piernikarska 9
Scenariusz: Piotr Rowicki

Reżyseria: Anna Gryszkówna

Scenografia, Kostium: Alicja Patyniak-Rogozińska

Kompozytor: Michał Lamża

Reżyseria świateł, wideo: Michał Głaszczka

Konsultacja merytoryczna: Cezary Łazarewicz

Premiera:  14.05.2023

Czas trwania: 1 h 20 min

Specjalne podziękowania dla Elżbiety Ficowskiej

 

Urodzona w Paryżu Barbara Sadowska do Polski przyjechała po wojnie. Mieszkała najpierw w Sopocie, a później w Warszawie, gdzie ukończyła Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych. W 1963 roku wyszła za mąż za inżyniera, Leopolda Przemyka. Zadebiutowała w 1957 roku w prasie wierszem Matka w tygodniku „Nowa Kultura”. Pod wpływem wydarzeń marcowych w 1968 roku oraz grudnia 1970 roku zaczęła działać w opozycji antykomunistycznej, za co była prześladowana przez Służbę Bezpieczeństwa; była m.in. kilkakrotnie aresztowana. Wiosną 1983 roku została pobita w trakcie napadu milicjantów z jednostki antyterrorystycznej na komitet pomocy internowanym mieszczący się przy kościele św. Marcina w Warszawie. Wkrótce potem jej syn, Grzegorz Przemyk, został zamordowany przez funkcjonariuszy Milicji Obywatelskiej.

 

Biografia poetki będzie punktem wyjścia do monodramu, który w nieoczywisty sposób będzie próbował pokazać podmiotowość i niezwykłość tej zapomnianej już trochę postaci. W jej osobie można odnaleźć wiele archetypów, niektórych wzajemnie się wykluczających. Matka Polka. Matka cierpiąca. Waleczna opozycjonistka. Poetka wyklęta. Działaczka społeczna. Ale też kolorowy ptak, kobieta kultowa, kobieta spotykająca się z kolegą syna, nieuznająca powszechnie przyjętych norm. Matka, w której mieszkaniu nie było stołu. Zło i dobro, odwaga i strach. Miłość i nienawiść. Desperacja, pasja i ciągła walka o siebie, o syna, o pamięć, a przede wszystkim o wolność, bardzo szeroko rozumianą, nie tylko tą w sensie politycznym.

Od 10 lat Agnieszka Przepiórska tworzy teatr biograficzny. Zaczęła od opowieści o emancypacji wdowy smoleńskiej, poprzez autobiograficzną opowieść o dorastaniu bez ojca. Potem była korespondentka wojenna i trzy ostatnie spektakle o Zuzannie Ginczance, Simonie Kossak i Annie Walentynowicz.

Na stałe współpracuje z Piotrem Rowickim, autorem wszystkich jej biograficznych monodramów i reżyserką, Anną Gryszkówną.

Aktorka podkreśla, że najważniejsze jest dla niej spotkanie z człowiekiem i jego historią, bez estetyzowania, w bardzo bliskim kontakcie pozbawionym teatralności. Wierzy, że takie żywe spotkania mogą być transformujące dla widza i na nowo przywracać historię bohaterek do życia. Niezwykle ważna w przypadku projektu teatralnego o Barbarze Sadowskiej będzie jej postawa po śmierci syna, postawienie się przeciwko całemu sądowemu mechanizmowi sprawiedliwości, a raczej niesprawiedliwości. Nieugiętość, walka, a potem powolne poddanie się chorobie i śmierć.

 

Producent spektaklu: Dom Spotkań z Historią Warszawa

Źródło: Teatr Baj Pomorski w Toruniu