294. Koncert Pałacowy - 16.04.2023, godz. 17.00

294. Koncert Pałacowy - 16.04.2023, godz. 17.00

  • Wydarzenie archiwalne: 16.04.2023
Miejsce:
Pałac LubostrońLubostroń
Dyrektor Pałacu Lubostroń Aleksandra Nowakowska zaprasza serdecznie w niedzielę, 16 kwietnia 2023 roku o godz. 17.00 na 291. Koncert Pałacowy.
Wstęp - 20 zł
W programie: - Koncert: Przemysław Buczek – klarnet i Mariusz Klimsiak - fortepian - Koncert poprzedzi przedstawienie teatralne pt. „Wstrzymał słońce” w wykonaniu Teatru Muzycznego działającego przy Zespole Szkół w Lubostroniu, opiekunki teatru: Monika Nowak i Jolanta Radecka
W programie koncertu: Robert Schumann – Fantasiestücke op. 73 Carl Maria von Weber – Grand Duo Concertant op. 48 Malcolm Arnold – Sonatina na klarnet i fortepian
Przemysław Buczek naukę gry na klarnecie rozpoczął w Państwowym Zespole Szkół Muzycznych im. A. Rubinsteina w Bydgoszczy w klasie mgr. Andrzeja Dudzińskiego, u którego kontynuował edukację w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, uzyskując dyplom z wyróżnieniem (2008). W trakcie studiów uczestniczył w wielu festiwalach i konkursach, zdobywając czołowe miejsca i wyróżnienia, m.in. w XIII Akademickim Konkursie Klarnetowym we Włoszakowicach, I Międzynarodowym Konkursie Instrumentów Dętych Drewnianych im. M. Spisaka w Dąbrowie Górniczej, czy w III Zachodniopomorskim Festiwalu Klarnetowym w Szczecinie. Za znaczące osiągnięcia artystyczne otrzymał Stypendium Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz najwyższe stypendium naukowe. W trakcie studiów doskonalił swoje umiejętności gry biorąc udział w wielu kursach mistrzowskich pod okiem takich artystów jak prof. Michel Lethiec, Paul Meyer, Florent Heau, prof. Andrzej Janicki, prof. Andrzej Godek, prof. Mirosław Pokrzywiński, prof. Zdzisław Nowak, dr hab. Roman Widaszek, dr hab. Arkadiusz Adamski, dr hab. Jan Jakub Bokun, Piotr Szymyślik, czy Aleksander Romański. Obecnie zajmuje stanowisko pierwszego solisty, a także solisty es-klarnetu oraz kierownika grupy klarnetów Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej im. I.J. Paderewskiego w Bydgoszczy. Współpracował z wieloma polskimi orkiestrami prowadzonymi przez najwybitniejszych dyrygentów, m.in. Juozasa Domarkasa, Kazimierza Korda, Antoniego Wita, Gabriela Chmurę, Jana Krenza, Wojciecha Michniewskiego, Tadeusza Strugałę, Jerzego Maksymiuka, José Maria Florêncio, Eugene’a Tzigane, Raoula Grüneisa, czy Tadeusza Wojciechowskiego. Jako solista występował m.in. z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy oraz Capellą Bydgostiensis, a także na licznych recitalach i koncertach. Jako kameralista współpracuje z wieloma różnorodnymi zespołami a zainteresowanie tym gatunkiem muzyki zaowocowało pracą doktorską nt. wybranych dzieł na trio: klarnet, wiolonczelę i fortepian dzięki której w roku 2016 uzyskał tytuł doktora w dziedzinie sztuk muzycznych. Jako solista brał także udział w prawykonaniach utworów zarówno symfonicznych, jak i kameralnych oraz nagraniach m.in. przez firmę fonograficzną DUX. Od 2012 prowadzi klasę klarnetu w PZSM im. A. Rubinsteina w Bydgoszczy, a od 2017 pracuje na stanowisku adiunkta w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, prowadząc zajęcia z zakresu gry na klarnecie, kameralistyki oraz studiów orkiestrowych. Zasiada w jury różnorodnych konkursów i przesłuchań muzycznych organizowanych m.in. przez Centrum Edukacji Artystycznej.
Mariusz Klimsiak - laureat III Konkursu Muzyki XX Wieku w Warszawie, Festiwalu Młodych Muzyków w Gdańsku, III Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina w Warszawie oraz zdobywca Złotego Parnasa Międzynarodowego Festiwalu Pianistycznego w Sanoku. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie prof. Jerzego Sulikowskiego. Odbył studia podyplomowe u prof. Katarzyny Popowej-Zydroń. Kształcił się również na kursach muzycznych pod kierunkiem Ewy Pobłockiej, Nauma Starkmanna, Aleksjeja Orłowieckiego, Viery Nossiny oraz Dang Thai Sona. Występował w wielu salach koncertowych w Polsce (m.in. w Filharmonii Narodowej, Krakowskiej, Wrocławskiej) i prezentował się podczas licznych festiwali muzycznych: Łańcuch IV (Warszawa), Forum Musicum (Wrocław), Forum Lutosławskiego (Warszawa), Festiwal Pianistyki Polskiej (Słupsk), Międzynarodowy Festiwal Bachowski (Świdnica). Koncertował również za granicą, m.in. we Włoszech (Florencja), Hiszpanii (Alicante) i USA (Seattle, San Francisco). Z orkiestrą Filharmonii Dolnośląskiej pod dyrekcją Jerzego Swobody odbył tournée w Niemczech. Chętnie sięga po muzykę kameralną. W duecie ze skrzypcami prezentował m.in. wszystkie sonaty Beethovena (również jako całość w cyklu trzech koncertów ze skrzypkiem Pawłem Radzińskim), komplet sonat Brahmsa, Fantazję C-dur Schuberta, sonaty Mozarta, Schumanna, Debussy’ego, Francka, Szymanowskiego, Szostakowicza, utwory Lutosławskiego. Artysta występuje ze zwycięzcą Konkursu im. N. Paganiniego – Mariuszem Patyrą. Z sopranistką Kamilą Kułakowską prawykonywał w Studiu Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego Chantefleurs et Chantefables Lutosławskiego w wersji na głos i fortepian (opracowanie Eugeniusza Knapika). Do ciekawszych pozycji jego repertuaru należy również Pierrot lunaire Schoenberga; z utworów na większe składy kameralne warto wspomnieć kwintety Zarębskiego, Szostakowicza, Bacewicz, Koncert D-dur Chaussona (na fortepian, skrzypce i kwartet smyczkowy), czy Continuum Michała Dobrzyńskiego (na dwa fortepiany i dwa zestawy perkusyjne). Pianista występował z Kwartetem Śląskim. Ważnym elementem zainteresowań artysty jest wykonawstwo na instrumentach z epoki. Początkowo zainteresowania te związane były głównie z instrumentarium doby romantyzmu (m.in. wykonania koncertów Chopina i Schumanna z Capellą Cracoviensis pod dyrekcją Jana Tomasza Adamusa). Obecnie pianista chętnie sięga po instrumenty z epoki Schuberta, Beethovena i Mozarta (m.in. kopie instrumentów Steina i Waltera), wykonując zarówno muzykę solową, jak i kameralną. W listopadzie 2017 ukazała się płyta artysty z Koncertem f-moll Chopina nagranym na kopii Pleyela z 1830 roku – było to pierwsze nagranie tego koncertu dokonane przez polską orkiestrę na instrumentach historycznych. W 2018, w dwusetną rocznicę powstania sonaty Hammerklavier, wykonał ten utwór na oryginalnym instrumencie Broadwooda w ramach Ogólnopolskiej Konferencji Instrumentologicznej. W 2019 ukazały się jego kolejne płyty – pierwsza z utworami Schumanna i Noskowskiego, druga z sonatą Hammerklavier Beethovena oraz Sonatą op. 1 Berga. Artysta współpracował w charakterze asystenta z prof. J. Sulikowskim, prof. E. Pobłocką, prof. M. Murawską oraz prof. J. Godziszewskim. Obecnie prowadzi klasę fortepianu w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy.


Źródło: Pałac Lubostroń