19th Mózg Festival - SURVIVOR (Josep-Maria Balanyà / Tamara Joksimovic / Martina Ampuero)
Ten projekt, który pierwotnie był solowym występem fortepianowym zatytułowanym „Survivor”, nagle się zmienił, kiedy tydzień przed koncertem w Barcelonie zaprezentowali się Katalończyk Josep-Maria Balanyà i Serbka Tamara Joksimovic. Otrzymawszy nieformalną propozycję współpracy, tego samego dnia, w którym się poznali, rozpoczęli próby i stało się jasne, że chemia artystyczna i osobista między nimi działała od samego początku. Osiem dni później, 8 kwietnia 2022 roku, w pełnej magii sali koncertowej Utopia126 w Barcelonie w Katalonii w Hiszpanii odbyła się premiera ich wspólnego projektu. Utwór Survivor, stworzony przez Josepa-Marię Balanyà i nagrany na jego solowej płycie CD „Un Peu À Gauche, SVP” (2007 Laika Recs.), został wykonany przez Balanyà na festiwalu „Dwa dni i dwie noce nowej muzyki” w Odessie na Ukrainie w 2007 roku. Teraz, w 2023 roku, ta praca nabiera szczególnej wartości ze względu na atak na ten kraj. Survivor jest poświęcony Ukrainie.
Spektakl przedstawia potężny instrument, w wykonaniu pianisty i kompozytora Balanyà, technikami ortodoksyjnymi i rozszerzonymi oraz jego śpiewem. Z drugiej strony współpraca między Tamarą Joksimovic, która stworzyła mapping i scenografię świetlną, a Martiną Ampuero, wideodżokejką. Martina bawi się mappingiem Tamary, wyświetlając obrazy na pianinie, pianiście i całej scenie. Balanyà na scenie, Martina przy sterowaniu wideo i Tamara jako projektantka mappingu, wszyscy razem tworzą audiowizualny nurt pełen napięcia i dramaturgii.
Josep-Maria Balanyà to kataloński kompozytor, artysta dźwiękowy, malarz, fotograf i pianista z 27 nagranymi płytami CD i ponad 140 utworami. Jego kariera wiodła od muzyki klasycznej i jazzu, aż do jego specjalizacji w dziedzinie improwizacji i nowej współczesnej, eksperymentalnej muzyki i performansu. Wśród jego prac znajdują się projekty multimedialne na fortepian, głos, elektronikę, wideo, taniec Butoh, rzeźby i instalacje dźwiękowe. Jego twórczość jako pianisty solowego odzwierciedla jego zainteresowanie uzupełniania czystego brzmienia fortepianu utworami na fortepian preparowany lub rozszerzony. Balanyà grał na festiwalach i programach radiowych w wielu krajach Europy i Ameryki. Otrzymał kilka stypendiów w Niemczech i Szwajcarii. Swoje najbardziej pomysłowe działania rozwinął na pograniczu muzyki i performansu, jak recital w całkowitej ciemności w Sendesaal w Bremie czy koncert na dzwony katedry w Trewirze (Niemcy). Koncerty Balanyà to potężne rytuały – można by rzec, że gra na pianinie całym ciałem – podczas których możemy dostrzec obecność przemiany muzyki w materię.
Tamara Joksimović urodziła się w 1989 roku w Belgradzie w Serbii. Studiowała scenografię na Wydziale Sztuk Stosowanych Uniwersytetu Artystycznego w Belgradzie w Serbii, gdzie w 2013 roku uzyskała tytuł licencjata i magistra. Ukończyła studia podyplomowe na Uniwersytecie Karoliny Południowej w zakresie scenografii. Od tego czasu pracuje przy profesjonalnych produkcjach teatralnych i operowych w Europie i Stanach Zjednoczonych. Współpracowała z La Fura dels Baus, tworząc scenografię i kostiumy do spektakli w Danii, Niemczech, Hiszpanii, Włoszech, Francji, Austrii itd. W swojej pracy koncentruje się na kwestionowaniu pojęcia rzeczywistości i poszukiwaniu sposobów na kwestionowanie jej granic.
Martina Ampurero Artystka wizualna i VJ mieszkająca w Barcelonie, absolwentka Wydziału Sztuk Pięknych (Uniwersytet w Barcelonie) ze specjalizacją w malarstwie i ilustracji oraz tytuł magistra animacji 3D na IDEC (Uniwersytet Pompeu Fabra). Rozpoczęła karierę zawodową jako artysta 3D w Urano Films, tworząc trójwymiarowe krajobrazy, scenografie, animowaną grafikę i efekty wizualne do oper takich jak Sonntag aus Licht, Turandot, Quartett, Tristan i Isolde, współpracując z reżyserami takimi jak Carlüs Padrissa, Àlex Ollé (La Fura dels Baus) i Franc Aleu. Obecnie pracuje jako artystka 3D w Eyesberg Studio, którego jest współzałożycielką, jednocześnie rozwijając także własne projekty.
Wstęp na wszystkie wydarzenia festiwalowe za okazaniem zaproszenia.
Bezpłatne zaproszenie można otrzymać, wysyłając wiadomość na adres pr@mozg.art.pl
Otrzymane zaproszenie w formie elektronicznej należy okazywać przy wejściu na festiwal.
Źródło: Teatr Polski im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy
Spektakl przedstawia potężny instrument, w wykonaniu pianisty i kompozytora Balanyà, technikami ortodoksyjnymi i rozszerzonymi oraz jego śpiewem. Z drugiej strony współpraca między Tamarą Joksimovic, która stworzyła mapping i scenografię świetlną, a Martiną Ampuero, wideodżokejką. Martina bawi się mappingiem Tamary, wyświetlając obrazy na pianinie, pianiście i całej scenie. Balanyà na scenie, Martina przy sterowaniu wideo i Tamara jako projektantka mappingu, wszyscy razem tworzą audiowizualny nurt pełen napięcia i dramaturgii.
Josep-Maria Balanyà to kataloński kompozytor, artysta dźwiękowy, malarz, fotograf i pianista z 27 nagranymi płytami CD i ponad 140 utworami. Jego kariera wiodła od muzyki klasycznej i jazzu, aż do jego specjalizacji w dziedzinie improwizacji i nowej współczesnej, eksperymentalnej muzyki i performansu. Wśród jego prac znajdują się projekty multimedialne na fortepian, głos, elektronikę, wideo, taniec Butoh, rzeźby i instalacje dźwiękowe. Jego twórczość jako pianisty solowego odzwierciedla jego zainteresowanie uzupełniania czystego brzmienia fortepianu utworami na fortepian preparowany lub rozszerzony. Balanyà grał na festiwalach i programach radiowych w wielu krajach Europy i Ameryki. Otrzymał kilka stypendiów w Niemczech i Szwajcarii. Swoje najbardziej pomysłowe działania rozwinął na pograniczu muzyki i performansu, jak recital w całkowitej ciemności w Sendesaal w Bremie czy koncert na dzwony katedry w Trewirze (Niemcy). Koncerty Balanyà to potężne rytuały – można by rzec, że gra na pianinie całym ciałem – podczas których możemy dostrzec obecność przemiany muzyki w materię.
Tamara Joksimović urodziła się w 1989 roku w Belgradzie w Serbii. Studiowała scenografię na Wydziale Sztuk Stosowanych Uniwersytetu Artystycznego w Belgradzie w Serbii, gdzie w 2013 roku uzyskała tytuł licencjata i magistra. Ukończyła studia podyplomowe na Uniwersytecie Karoliny Południowej w zakresie scenografii. Od tego czasu pracuje przy profesjonalnych produkcjach teatralnych i operowych w Europie i Stanach Zjednoczonych. Współpracowała z La Fura dels Baus, tworząc scenografię i kostiumy do spektakli w Danii, Niemczech, Hiszpanii, Włoszech, Francji, Austrii itd. W swojej pracy koncentruje się na kwestionowaniu pojęcia rzeczywistości i poszukiwaniu sposobów na kwestionowanie jej granic.
Martina Ampurero Artystka wizualna i VJ mieszkająca w Barcelonie, absolwentka Wydziału Sztuk Pięknych (Uniwersytet w Barcelonie) ze specjalizacją w malarstwie i ilustracji oraz tytuł magistra animacji 3D na IDEC (Uniwersytet Pompeu Fabra). Rozpoczęła karierę zawodową jako artysta 3D w Urano Films, tworząc trójwymiarowe krajobrazy, scenografie, animowaną grafikę i efekty wizualne do oper takich jak Sonntag aus Licht, Turandot, Quartett, Tristan i Isolde, współpracując z reżyserami takimi jak Carlüs Padrissa, Àlex Ollé (La Fura dels Baus) i Franc Aleu. Obecnie pracuje jako artystka 3D w Eyesberg Studio, którego jest współzałożycielką, jednocześnie rozwijając także własne projekty.
Wstęp na wszystkie wydarzenia festiwalowe za okazaniem zaproszenia.
Bezpłatne zaproszenie można otrzymać, wysyłając wiadomość na adres pr@mozg.art.pl
Otrzymane zaproszenie w formie elektronicznej należy okazywać przy wejściu na festiwal.
Źródło: Teatr Polski im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy