19th Mózg Festival - FoMaTi (Marek Chołoniewski/Chris Cutler/Piotr Madej)
Muzyka i taniec  /  Sztuki wizualne

19th Mózg Festival - FoMaTi (Marek Chołoniewski/Chris Cutler/Piotr Madej)

  • Wydarzenie archiwalne: 09.09.2023
Miejsce:
Galeria Miejska BWABydgoszcz, Gdańska 20

Folded Maps of Time (FoMaTi) to immersyjna praca audiowizualna łącząca biosensoryczne systemy elektromagnetyczne (MC) ze zelektryfikowaną perkusją obiektową (CC). Publiczność będzie otoczona wielokanałowym systemem audiowizualnym, jakby znajdowała się we wnętrzu żywego organizmu czy wirtualnego mózgu, z rozlicznymi otworami wlotowymi i wylotowymi, kanałami i nieskończoną liczbą chaotycznych powiązań: to właśnie są nasze złożone mapy czasu; przepływ niepewnych wspomnień, ich nieustający strumień. Aktywność mózgu będzie rzutowana na wirtualny model unoszący się w kolażu grafik, zdjęć, czarnobiałych filmów i obrazów powstałych w czasie rzeczywistym, zarówno w makro-, jak i mikroskali. Wielokanałowa projekcja dźwięku wyznaczy analogowy mózg wewnętrzny stanowiący jeden z trzonów zespołu instrumentów, jako że biologiczne sprzężenie zwrotne (biofeedback) odgrywa ważną rolę na każdym poziomie występu: wybrane fale mózgowe (delta, theta, alfa, beta, gamma, medytacja, uwaga, dane surowe) są wykorzystywane zarówno jako czytniki, jak i procesory zachowania artystów, pośrednicząc między nieświadomym a intuicyjną selekcją gotowych, uprzednio skomponowanych i wykonanych materiałów. W opozycji do intuicji stoi celowość – podczas gdy dźwięki i obrazy kierowane falami mózgowymi poddawane są interpretacji i są splatane w czasie rzeczywistym ze świadomie wytwarzanymi dźwiękami przez drugiego wykonawcę za pomocą elektronicznie podkręconej i uprzestrzennionej perkusji – całość organicznie, czy może wręcz odwrotnie, sprzęża się z monitorowanym stanem umysłu pierwszego wykonawcy. Tym samym, mózgowe sprzężenie zwrotne będzie zwielokrotnione i przedłużone w trwaniu poprzez mieszankę świadomych i nieświadomych sprzężeń zwrotnych, wywołując kaskadowe reakcje u obu wykonawców. Praca jest wynikiem wyjątkowej współpracy między polskim artystą i kompozytorem Markiem Chołoniewskim a brytyjskim perkusistą i kompozytorem Chrisem Cutlerem, łącząc dokonania dźwiękowe i audiowizualne Chołoniewskiego w zakresie występów elektroakustycznych z doświadczeniem tworzenia awangardowych prac czerpiących z różnych gatunków z użyciem udoskonalonych instrumentów i technik Cutlera.

FoMaTi zostało wyprodukowane w ramach projektu +100. Trzy dzieła, roztaczające wizje nowej awangardy, będące częścią programu Polska 100 – projektu Instytutu Adama Mickiewicza, odpowiadającego za program międzynarodowych obchodów stulecia niepodległości Polski. +100 powołał do życia Roderick Coover – dyrektor artystyczny projektu, współkurator projektu i producent. Projekt powstawał pod instytucjonalnym kierownictwem Anny Szylar z Instytutu Adama Mickiewicza.

Marek Chołoniewski to kompozytor, artysta dźwiękowy, performer i wykładowca, kierownik Studia Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej w Krakowie, założyciel Stowarzyszenia Artystycznego Muzyka Centrum oraz Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej. Od 2011 Prezes Międzynarodowej Konfederacji Muzyki Elektroakustycznej. Inicjator i dyrektor Festiwalu Audio Art. Założyciel i współtwórca wielu zespołów, m.in. Pociąg Towarowy, ch&k&k, dizzy kinetics. Jest autorem wielu projektów artystycznych, kompozycji instrumentalnych, elektroakustycznych, instalacji dźwiękowych i wideo, projektów interaktywnych, przestrzennych, audiowizualnych i sieciowych. Otrzymał Nagrodę Honorową Związku Kompozytorów Polskich oraz Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a także Independent Project grant of the CEC ArtsLink w Nowym Jorku.

Chris Cutler – przez ponad dekadę członek brytyjskiej grupy eksperymentalnej Henry Cow, twórca bądź współtwórca szeregu międzynarodowych grup takich jak Art Bears, News from Babel, Cassiber, The (ec) Nudes, p53, oraz The Science Group, były członek amerykańskich zespołów Pere Ubu, Hail i The Wooden Birds. Pracował przy projektach tanecznych, filmowych, teatralnych i radiowych, słuchowiskach, współpracował z orkiestrami symfonicznymi, zjechał świat jako solista ze swoim zelektryfikowanym zestawem perkusyjnym, występując w rozmaitych środowiskach jako członek międzynarodowej społeczności muzyków improwizujących. Między 2003 a 2004 rokiem prowadził roczny projekt dźwiękowy dla radia Resonance FM. Założyciel i dyrektor niezależnej wytwórni ReR Megacorp, autor książki z teorii muzyki O muzyce popularnej, jak również rozlicznych artykułów i prac, opublikowanych w 16 językach. Były wykładowca bostońskiej Museum School, okazjonalny wykładowca z zakresu teorii muzyki uczelni z całego świata. Obecnie pracuje nad cyklem comiesięcznych wykładów radiowych dla Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Barcelonie.



Źródło: Galeria Miejska BWA Bydgoszcz