10. Vintage Photo Festival: Tamara Pieńko / Lusławickie Arboretum
Lusławickie Arboretum
W projekcie Lusławickie Arboretum zostały zaprezentowane zdjęcia, które obrazują miłość Krzysztofa Pendereckiego do muzyki i natury. Stanowią nacechowaną tajemniczością artystyczną dokumentację ogrodowej partytury „napisanej” przez Pendereckiego. Projekt powstał z okazji 90. urodzin Maestra.
"Komponowanie ogrodu ma dla mnie wiele wspólnego z komponowaniem utworu muzycznego. I tu, i tam liczy się konstruktywistyczna wyobraźnia, umiejętność myślenia całością".
Tamara Pieńko przez kilka miesięcy eksplorowała i fotografowała arkadyjską przestrzeń, którą Krzysztof Penderecki stworzył i z której czerpał moc zarówno w życiu artystycznym, jak i prywatnym – ogród w Lusławicach. Zdjęcia powstały już po śmierci kompozytora i stanowią osobistą próbę odczytania wielowymiarowych przekazów, które po sobie pozostawił.
"Myślę, że artysta – aby stworzyć coś nowego – musi przekraczać granice konwencji, granice estetycznych przyzwyczajeń, granice znanych rozwiązań. I co najważniejsze: przekraczać samego siebie. W każdym z nas rośnie przecież drzewo, które jest zakorzenione w ziemi, ale gałęźmi chce sięgnąć coraz wyżej, ku niebu – ku temu, co transcendentne".
Cykl Lusławickie Arboretum został przygotowany w technice platinum palladium, która sięga okresu w historii fotografii, poprzedzającej srebrne drukowanie żelatyny.
Te wydruki są preferowane przez kolekcjonerów sztuki ze względu na ich długowieczność i wygląd. Gama tonalna obrazów jest niezrównana, nawet wobec nowoczesnych, cyfrowych wydruków. Platinum palladium odbitki są najbardziej trwałymi ze wszystkich procesów fotograficznych. Platynowy (i siostrzany paleod) jest niezwykle stabilny w stosunku do reakcji chemicznych, które mogą degradować druk i jest jeszcze bardziej stabilny niż złoto.
Dwadzieścia wybranych zdjęć zostało opracowane przez Tamarę Pieńko na papierze Arches Platine France o rozmiarze 38cm x 56 cm. Seria jest kolekcjonerska a nakład każdej fotografii to 11 sztuk, każdy sygnowana.
Tamara Pieńko
Fotografka, portrecistka, pomysłodawczyni i założycielka Fundacji S he for Art, wspierającej projekty edukacyjne i artystyczne o charakterze społecznym.
Efekty jej pracy twórczej można znaleźć w prasie, wydawnictwach książkowych i agencjach reklamowych. Ma w swoim dorobku portrety polskich osobistości ze świata kultury, sztuki, sportu i polityki.
W ostatnich latach skupiała się przede wszystkich na projektach autorskich, podejmujących ważne, często niełatwe tematy.
Jest artystką o niezwykłej wrażliwości. Za pośrednictwem obiektywu staje się świadkinią i powierniczką ludzkich emocji oraz nastrojów, które ze szczególną uważnością uwidacznia na swoich zdjęciach. Interesują ją kadry niebanalne, dotykające prawdy i głębi fotografowanej przestrzeni, która w jej ujęciu zyskuje ostrość, zachowując jednocześnie delikatność i nutę tajemniczości.
Projekt poprzedzający niniejszą publikację zatytułowany VII Symfonia. Dźwięki miłości to intymna opowieść, której współtwórcą jest nestor polskiej fotografii, Tadeusz Rolke. To właśnie wystawa o tym tytule, prezentowana w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia, stała się zaczątkiem kolejnej przygody artystycznej, której owocem jest niniejszy album.
Wernisaż
12.09.2024 (czwartek), 19:00
Godziny otwarcia:
Poniedziałek–Niedziela – 10:00–20:00