10. Vintage Photo Festival: Tamara Pieńko / Lusławickie Arboretum
Wstęp wolny  /  Sztuki wizualne

10. Vintage Photo Festival: Tamara Pieńko / Lusławickie Arboretum

  • Wydarzenie archiwalne: 12.09.2024
Podany czas trwania wystawy nie uwzględnia dni wolnych oraz rzeczywistych godzin otwarcia. Przed wizytą w danym obiekcie prosimy o kontakt z organizatorem celem potwierdzenia dostępności ekspozycji.
Miejsce:
Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy / Kino OrzełBydgoszcz, Marcinkowskiego 12

Lusławickie Arboretum

W projekcie Lusławickie Arboretum zostały zaprezentowane zdjęcia, które obrazują miłość Krzysztofa Pendereckiego do muzyki i natury. Stanowią nacechowaną tajemniczością artystyczną dokumentację ogrodowej partytury „napisanej” przez Pendereckiego. Projekt powstał z okazji 90. urodzin Maestra.

"Komponowanie ogrodu ma dla mnie wiele wspólnego z komponowaniem utworu muzycznego. I tu, i tam liczy się konstruktywistyczna wyobraźnia, umiejętność myślenia całością".

Tamara Pieńko przez kilka miesięcy eksplorowała i fotografowała arkadyjską przestrzeń, którą Krzysztof Penderecki stworzył i z której czerpał moc zarówno w życiu artystycznym, jak i prywatnym – ogród w Lusławicach. Zdjęcia powstały już po śmierci kompozytora i stanowią osobistą próbę odczytania wielowymiarowych przekazów, które po sobie pozostawił.

"Myślę, że artysta – aby stworzyć coś nowego – musi przekraczać granice konwencji, granice estetycznych przyzwyczajeń, granice znanych rozwiązań. I co najważniejsze: przekraczać samego siebie. W każdym z nas rośnie przecież drzewo, które jest zakorzenione w ziemi, ale gałęźmi chce sięgnąć coraz wyżej, ku niebu – ku temu, co transcendentne".

Cykl Lusławickie Arboretum został przygotowany w technice platinum palladium, która sięga okresu w historii fotografii, poprzedzającej srebrne drukowanie żelatyny.

Te wydruki są preferowane przez kolekcjonerów sztuki ze względu na ich długowieczność i wygląd. Gama tonalna obrazów jest niezrównana, nawet wobec nowoczesnych, cyfrowych wydruków. Platinum palladium odbitki są najbardziej trwałymi ze wszystkich procesów fotograficznych. Platynowy (i siostrzany paleod) jest niezwykle stabilny w stosunku do reakcji chemicznych, które mogą degradować druk i jest jeszcze bardziej stabilny niż złoto.

Dwadzieścia wybranych zdjęć zostało opracowane przez Tamarę Pieńko na papierze Arches Platine France o rozmiarze 38cm x 56 cm. Seria jest kolekcjonerska a nakład każdej fotografii to 11 sztuk, każdy sygnowana.

Tamara Pieńko

Fotografka, portrecistka, pomysłodawczyni i założycielka Fundacji S he for Art, wspierającej projekty edukacyjne i artystyczne o charakterze społecznym.

Efekty jej pracy twórczej można znaleźć w prasie, wydawnictwach książkowych i agencjach reklamowych. Ma w swoim dorobku portrety polskich osobistości ze świata kultury, sztuki, sportu i polityki.

W ostatnich latach skupiała się przede wszystkich na projektach autorskich, podejmujących ważne, często niełatwe tematy.

Jest artystką o niezwykłej wrażliwości. Za pośrednictwem obiektywu staje się świadkinią i powierniczką ludzkich emocji oraz nastrojów, które ze szczególną uważnością uwidacznia na swoich zdjęciach. Interesują ją kadry niebanalne, dotykające prawdy i głębi fotografowanej przestrzeni, która w jej ujęciu zyskuje ostrość, zachowując jednocześnie delikatność i nutę tajemniczości.

Projekt poprzedzający niniejszą publikację zatytułowany VII Symfonia. Dźwięki miłości to intymna opowieść, której współtwórcą jest nestor polskiej fotografii, Tadeusz Rolke. To właśnie wystawa o tym tytule, prezentowana w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia, stała się zaczątkiem kolejnej przygody artystycznej, której owocem jest niniejszy album.

Wernisaż

12.09.2024 (czwartek), 19:00

Godziny otwarcia:

Poniedziałek–Niedziela – 10:00–20:00