Nagrody 9. edycji festiwalu Przeźrocza przyznane
W dniu 2.09.2023 wręczono nagrody 9. edycji festiwalu Przeźrocza. Nagrodę Filmową Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego za klasykę gatunku otrzymał Jan Jakub Kolski za film „Jańcio Wodnik”. W konkursie BŁYSK OKA jury w składzie Kuba Mikurda, Michał Oleszczyk i Agnieszka Szydłowska przyznało dwie równorzędne nagrody Grand Prix dla filmów: „Koniki na biegunach” (reż. Marcin Lesisz) oraz „Połączenia” (reż. Ming-Wei Chiang).
Oto pełny werdykt jury w konkursie BŁYSK OKA:
wyróżnienie za montaż: „Zniknięcie Janusza Klarnera”, montaż Natalia Jastrzębska – Za skuteczne poszukiwanie formy opowieści filmowej, która zbliżając nas do bohatera nie odbiera nam jednocześnie poczucia, że niektóre historie wykraczają poza racjonalny porządek. Za utkanie filmu z materiału znalezionego, który z każdym przejściem montażowym staje się budulcem alternatywnej rzeczywistości kreującej własny artystyczny wymiar.
nagroda za montaż: „Połączenia”, montaż Barbara Fronc – Za misterną tkaninę głosowych świadectw i wołań o pomoc, która nie narusza intymności mówiącego, a jednocześnie wygrywa każdą pauzę, zawahanie, szloch i zrodzony z bezsilności bluzg. Za rewelacyjne zbudowanie opowieści pełnej napięcia dzięki precyzyjnemu doborowi i montażowi zarejestrowanych rozmów.
wyróżnienie za zdjęcia: „Pole”, zdj. Tomasz Grzymała – Za opowiadanie obrazem, proporcją, kontrastem i kolorem, dzięki któremu widz zanurza się w przedstawiony świat z dotykalną wręcz intensywnością. Za kadry, które mogłyby żyć jako niezależne obrazy.
nagroda za zdjęcia: „Moody”, zdj. Karolina Karwan, Tomasz Ratter – Za konsekwentne zbudowanie świata odległego, do którego kluczem okazuje się światło i kompozycja obrazu, zamiast płytko pojętej “egzotyki”. Za oddanie bogactwa świata Mudiego – zarówno tego, w którym żyje jak i tego, wypełnionego duchami i muzyką, do którego ma dostęp tylko on.
GRAND PRIX – ex aequo: „Koniki na biegunach”, reż. Marcin Lesisz – Za bliski, ale nie przekraczający granic intymności portret kobiety poszukującej języka autoekspresji wbrew wszystkiemu, co definiuje ją społecznie. Za wykorzystanie sztuki bohaterki jako równoprawnego języka filmowego. W ten sposób dosłownie i symbolicznie osoba pozbawiona na co dzień sprawczości odzyskuje ją na naszych oczach. „Połączenia”, reż. Ming-Wei Chiang – Za unaocznienie codziennego szmeru ludzkich skarg, wołań o pomoc i krzyków rozpaczy, stanowiących codzienność respondentów telefonicznej linii alarmowej. Za wyzbycie się pokusy dopowiadania lub – co byłoby najgorsze – oceniania. Za zaufanie do widza, zostawienie mu miejsca do własnych wniosków i interpretacji.
Nagrodę publiczności otrzymał Marcin Lesisz za film „Koniki na biegunach”