#Taniec     

Balet „Zniewolony umysł”

Data
13.10.2018 19:00
Miejscowość
Opera Nova - Bydgoszcz, ul. Marszałka Focha 5 / pokaż na mapie
Data premiery: 2011-03-19
Czas trwania: 1 godz. 50 min., jedna przerwa
Wykonawcy: Balet Opery Nova
 
Realizatorzy:
Inscenizacja i choreografia: Robert Bondara
Scenografia: Diana Marszałek
Kostiumy: Mariusz Napierała
Reżyseria świateł: Maciej Igielski
asystent choreografa: Anna Sąsiadek
projekcje video: Krystian Drywa

autor plakatu fot. : Andrzej Makowski
 
Opis:
Pomysł utworu choreograf, a zarazem autor scenopisu i inscenizacji, Robert Bondara, nosił w sobie już od kilku lat. Balet w dwu odsłonach nie jest do końca wierny słynnej książce Miłosza, powstał jedynie na jej motywach. Postaci głównych bohaterów nie odnoszą się wprost do utajonych pod greckimi literami polskich pisarzy z eseju "Zniewolony umysł" wydanego po raz pierwszy w Paryżu w Instytucie Literackim, 1953. (przekł. fr., ang., wł., bułg., czeski, gr., hiszp., serb.chorw., maced., niem., szw., ukr., węg.).

Bondara mówi w rozmowie "Bydgoskiego Informatora Kulturalnego": "Komponując ruch nie chodzi mi o jakieś baletowe pas czy o sekwencję ruchów, ale najważniejsze jest, by za każdym ruchem i gestem kryła się jakaś treść i wartość emocjonalna, coś, co będzie w stanie nabudować atmosferę i ułatwić widzowi rozczytanie tych wszystkich, nie ukrywajmy, dość skomplikowanych problemów. Wierzę, że tak można i do tego będę dążył. A to wszystko o czym mówię ma związek z właściwym wyreżyserowaniem poszczególnych scen, ze stworzeniem relacji między postaciami i z odejściem od budowania sekwencji kroków, co jest charakterystyczne dla baletu klasycznego. Mnie zależy na tworzeniu ruchu głównie w oparciu o warstwę treściową. Czyli podążać od sensu do obrazu". 

W spektaklu wykorzystane zostały utwory Philipa Glassa (m.in.wybrane fragmenty kompozycji: "Metamorphosis", "Symfonia Nr 3", "Glassworks", "Mad rush", "Kwartet smyczkowy Nr 2", "Kwartet smyczkowy Nr 5") i Wojciecha Kilara ("Kościelec"). Kostiumy Mariusza Napierały też nie odnoszą się do konkretnego czasu historycznego. Diana Marszałek stworzyła jeden element scenografii : jakby powalona piramidę, z której przezierają cegły , metalowe uchwyty-stopnie i klitkowate okienka. Na tę wieloznaczną bryłę nakładają się niekiedy projekcje multimedialne. Dominujące kolory to szarości, rozmytych światłem czerni i jasnych akcentów (sukienka Elpis) nałożą się projekcje multimedialne (chmury, płonąca lawa). Dla Baletu Opery Nova była to pierwsza pozycja baletu współczesnego w repertuarze.

Robert Bondara tancerz, choreograf, pedagog. 

W 2002 roku ukończył Państwową Szkołę Baletową w Łodzi. Jest też absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w zakresie pedagogiki baletu. Po ukończeniu studiów podjął tam prace jako wykładowca. Początkowo związał się z Teatrem Muzycznym w Łodzi, a następnie z poznańskim Teatrem Wielkim, gdzie tańczył m.in. w choreografiach Conrada Drzewieckiego i Ewy Wycichowskiej. We wrześniu 2005 r. otrzymał angaż do zespołu baletowego Opery Narodowej, obecnie Polskiego Baletu Narodowego na stanowisku koryfeja. Tańczył w baletach m.in. Jiri’ego Kyliána, Borisa Ejfmana, Johna Cranko, Krzysztofa Pastora, Fredericka Ashtona, Alexeya Ratmansky’ego, Jurija Grigorowicz, Irka Muchamiedowa, Natalii Makarovej. Do swoich najważniejszych partii solowych zaliczyć może: Lenskiego w Onieginie, Riwalena w Tristanie, Tybalta w Romeo i Julii, Liszta w balecie Chopin artysta romantyczny, role solowe w baletach No More Play i Kurt Weill. Uczestniczył w I Ogólnopolskim Konkursie Choreograficznym im. Bronisławy Niżyńskiej (2008) i zdobył II nagrodę (I nie przyznano) oraz nagrodę specjalną Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego w postaci zlecenia opracowania układu choreograficznego. Nagrodzona choreografia Andante con moto z muzyką Wojciecha Kilara była zaprezentowana m.in. na Gali otwarcia sezonu 2008/2009 w Operze Narodowej w Warszawie, na II Warszawskim Wieczorze Choreograficznym i na Polsko-Rosyjskiej Gali Baletowej w Teatrze Bolszoj w Moskwie. W 2011 roku w Operze Nova w Bydgoszczy przygotował swój pierwszy pełnospektaklowy balet Zniewolony umysł inspirowany książką Czesława Miłosza . W roku 2016 z okazji 60-lecia bydgoskiej Opery stworzył choreografię do dwóch utworów Karola Szymanowskiego : Stabat Mater i Harnasie.

Robert Bondara nie ustaje w swych poszukiwaniach twórczych i osiągnięciach choreograficznych. W maju 2018 roku w Operze Śląskiej odbyła się premiera jego nowych, autorskich interpretacji choreograficznych: "Szeherezady" Nikołaja Rimskiego-Korsakowa i "Medei" Samuela Barbera.W czerwcu’2018 został laureatem jednej z trzech głównych nagród II Konkursu Młodych Choreografów Klasycznych i Neoklasycznych w Bordeaux .

Choreografie: Szkic ontologiczny, muz. A. Pärt (2006, UMFC), Andante con moto, muz. W. Kilar (2008, Opera Narodowa, Warszawa), Preludia taneczne, muz. W. Lutosławski (2008, Festiwal im. W. Lutosławskiego, Filharmonia Narodowa), Butterflies in the stomach, muz J. Pachelbel (2009, Ogólnopolski Konkurs Tańca, Gdańsk), Duet na Cień i Personę, muz. J.S. Bach (2009, Ogólnopolski Konkurs Tańca, Gdańsk), When you end and I Begin…, muz. P. Szymański (2009, Polski Balet Narodowy, Warszawa), The garden’s gates, muz. S. Esztényi (2010, Polski Balet Narodowy, Warszawa), Zniewolony umysł, P. Glass, W. Kilar (2011, Opera Nova, Bydgoszcz); Persona (2011, Polski Balet Narodowy, Warszawa); Čiurlionis (Litewski Narodowy Teatr Opery i Baletu w Wilnie, 24 maja 2013), Stabat Mater.Harnasie( 2016, Opera Nova w Bydgoszczy)

Źródło: Opera Nova

Wybrane propozycje organizatora

Bydgoszcz / 27.10.2018 Opera NovaPremiera: Awantura w Recco, czyli Drzewko wolności
Bydgoszcz / 28.10.2018 Opera NovaPremiera: Awantura w Recco, czyli Drzewko wolności
Bydgoszcz / 29.10.2018 Opera NovaAwantura w Recco, czyli Drzewko wolności
Bydgoszcz / 03.11.2018 Opera NovaAwantura w Recco, czyli Drzewko wolności
Bydgoszcz / 04.11.2018 Opera NovaAwantura w Recco, czyli Drzewko wolności