#Dziedzictwo     

XI Biskupiński Turniej Łuczniczy

Data
13.07.2019 08:30
Miejscowość
Muzeum w Biskupinie - Biskupin / pokaż na mapie

Z wielką przyjemnością zapraszamy wszystkich chętnych na coroczną „ucztę łuczniczą” w Biskupinie. XI Biskupiński Turniej Łuczniczy zgromadzi ponad 100 łuczników historycznych z całego kraju. Przez dwa dni będzie można podziwiać ich kunszt posługiwania się łukami długimi, refleksyjnymi i łukiem japońskim. W rozlicznych konkurencjach na obszarze całego rezerwatu w Biskupinie zobaczymy bezkrwawe polowania, elementy łucznictwa bojowego, zaprawę i trening łuczniczy z wielu zakątków świata i różnych epok. Liczymy na kibicowanie łucznikom i spędzenia tego czasu z nami.

Oprócz działań turniejowych zapraszamy na bezpłatne warsztaty łucznicze, które wprowadzą chętnych w arkana łucznictwa. Uczestnicy warsztatów, po odbytym kursie, w porze poobiedniej będą mogli spróbować swych sił w miniturnieju. Każdy wygrywa i na koniec otrzyma skromny upominek! Na terenie „Osady obronnej na półwyspie” spotkacie w chacie rekonstrukcyjnej łucznika z końca epoki brązu. Będziecie też mogli zobaczyć współczesnych wytwórców łuków i strzał i dowiedzieć się wielu ciekawostek o ich rzemiośle. W chacie krzemieniarza dowiecie się, kiedy pojawił się łuk na naszych ziemiach i jak wyglądały strzały łowców reniferów. Garncarz opowie, skąd wzięło się logo naszego turnieju i jakie są związki łucznictwa z ceramiką, a brązownik może zdradzić sekrety odlewania brązowych grotów strzał. W niedzielę, około godziny 16-tej po ceremonii dekoracji zwycięzców, odbędą się nowe działania łucznicze. Będzie to pokaz japońskiego łucznictwa Kyudo oraz dwa pokazy łucznictwa eksperymentalnego. Testom przebijalności poddamy repliki napierśnika zbroi średniowiecznej oraz plecionej tarczy w typie tureckim. Wszystko przygotowaliśmy dla Państwa specjalnie z okazji „XI Biskupińskiego Turnieju Łuczniczego”. Zapraszamy serdecznie!

KONKURENCJE I PRZEBIEG TURNIEJU

I dzień–13.07. 2019

8:30-10:30       Rejestracja, przegląd sprzętu oraz trening. 10:30-11:00     Zebranie sędziów grupowych, losowanie kolejności strzelań. 11:00-11:15    Uroczyste rozpoczęcie turnieju 11:15-18:00    Strzelania w 14 wyznaczonych miejscach rezerwatu.

Konkurencje:

  1. „Oblężenie fortu i spadające głowy”. Sześć celi ukrytych za „murami” fortu. 12 strzał w czasie do 3 min Zaliczone tylko trafienia, które zdejmą cel. Punktacja  10 punktów za trafienie + bonus po 5 punktów za każdą zaoszczędzoną strzałę. Strzelamy pojedynczo.
  2. „Polowanie z wału grodu”. 6 celów w postaci małych tarcz 2D u podnóża wału grodu. Strzelanie w dół po skosie przez blanki wału. 12 strzał po 2 na cel, liczona tylko jedna, 10 punktów za trafienie w sylwetkę. Czas do 5 min. Strzelamy pojedynczo każdą sylwetkę po kolei.
  3. „Scytowie atakują”. Strzelanie do trzech sylwetek wojowników wewnątrz grodu łużyckiego z wysokości. Dystans nie będzie dokładnie określony i zawrze się pomiędzy 20 a 40 m. Dwie serie po 6 strzał każda, po dwa strzały do każdej sylwetki z 2 pozycji, stojącej i klęcząc. Trzy pola trafień, punktacja 10, 5, 3 za trafienie. Czas ok. 4 min.
  4. „Biegnący dzik”. Strzelanie do ruchomej sylwetki zwierzęcej. Trzy serie po dwie strzały z dystansu ok. 25 m do ruchomej sylwetki dzika. Punktacja 10, 8, 5 za trafienie w pole punktowane. Podstawa dzika nieliczona. Czas ok. 1 min
  5. „Konkurencja biskupińsko-tybetańska”. Ćwiartka tarczy 80 cm, Dystans ok. 50 m. Seria 12 strzał, punktacja 1-5, wszystkie trafienia liczone, czas ok. 3 min.
  6. „Sześć zapałek kolejno”. Podłużne cele zawieszone na wspólnej lince na różnych wysokościach. Dwie osoby strzelają jednocześnie po 12 strzał. Tylko jedna strzała punktowana na cel. Dwie strefy punktowane na celu po 10 i 5 punktu. Czas ok. 4 min.
  7. „Polowanie na ptactwo wodne”. Strzelanie przez oczko wodne, 3 sylwetki ptaków. Serie po 2 strzały do sylwetki, punktowane tylko jedno wyższe trafienie. Punktacja 10, 8, 5. Czas ok. 3 min.
  8. „Wahadło - strzelanie do ruchomego celu”. 6 strzał w serii. Odległość ok. 30 m. Punktacja po 10 punktów za trafienie w cel. Czas ok. 2 minut. Strzelamy po dwie osoby jednocześnie.
  9. „Ostatnie stado czyli polowanie na renifery”. Sylwetki reniferów seria 12 strzał po 2 strzały na cel w czasie ok. 5 min. Za trafienie w korpus 5 punktów. Wszystkie strzały liczone. Trafienia w nogi i inne elementy drewniane sylwetki 0 punktów. Strzelamy po dwie osoby jednocześnie.
  10. „Kozioł na wzgórzu „ Strzelanie na duży dystans sylwetki zwierzęcej 3D. Odległość ponad 50 m. Trzy oznaczone pola trafień, punktacja 10, 8, 5 za każde trafienie w pole liczone. Seria 12 strzał. Czas 5 min. Strzelamy po dwie osoby jednocześnie.
  11. „Zwierzęca polanka”. Strzelanie do 12 figur zwierzęcych 3D ustawionych w ich naturalnym środowisku w drodze na gród. Strzelanie utrudniać będą naturalne zasłony w postaci drzew, oraz wymyślne pozycje, jakie mogą się przydarzyć na polowaniu. Po jednej strzale z określonego dystansu na sylwetkę. Trzy pola trafień, punktacja 10, 8, 3.
  12. „Świstaki rozrabiają”. U podnóża wioski piastowskiej zamieszkała psotna rodzinka gryzoni. Zanim na nie zapolujemy trzeba pozbyć się konkurencji w postaci sokoła, który także obserwuje psotne istoty. Tylko trafienie sokoła pozwala strzelać do świstaków.12 strzał do dyspozycji. Figury 3D sokoła i 5 świstaków małych. Punktacja 10 punktów za trafienie sylwetki. Strzały odbite od celu liczone, decyzja sędziego przy akceptacji grupy. Strzały zaoszczędzone po 5 punktów dodatkowo.
  13. „Średniowieczna strzelnica” Strzelamy do wiklinowego kółka. Trafienie wnętrza okręgu 10 punktów, ramy kółka 5 punktów. Dystans ok. 40 m. Seria 6 strzał. Czas ok. 3 min. Strzelamy pojedynczo.
  14. „Strzelanie do żółwia”. Celem będzie okrąg wytyczony na rozległym terenie przyległym do grodu a jego punkt centralny oznaczony chorągiewką. Odległość powyżej 100 m. Trzy koncentryczne pola trafień, punktacja 10, 5, 3 za każde trafienie w pole liczone. Seria 12 strzał. Czas 3 min. Strzelają wszyscy jednocześnie.

Ok. 18:00 Krótkie podsumowanie wyników i zakończenie I dnia turnieju. Zapis na konkurencje II dnia turnieju. 20:00-24:00 Ognisko i biesiada. Część wieczorną turnieju wypełni spotkanie obok Domu Muzealnika, ognisko i wieczerza oraz spotkanie towarzyskie wszystkich uczestników. Gwarantujemy jak zawsze dobrą zabawę w atmosferze przesyconej historią i nie tylko. Nasz stół biskupiński będzie zapraszał do skosztowania potraw pradziejowych, regionalnych i osadzonych głęboko w tradycji rezerwatu.

II dzień –14.07.2019

 9:00-9:45 Trening 10:00 Rozpoczęcie turnieju. „Strzelanie na duży dystans”, przez obniżenie wodne do sylwetek wojowników scytyjskich 2D i 3D dystans ok. 80 -100 m. Limitowany czas strzelania 1 minuta, ilość strzał dowolna. Wybór sylwetki dowolny. Punktacja Trzy pola trafień na każdej, punktacja 10, 8, 5 za każde trafienie w pole liczone sylwetki 2D oraz po 5 punktów za trafienie sylwetki 3D. Strzelają wszyscy salwą po ok. 25 osób w grupie.

Strzelania w grupach tematycznych:

  1. „I Turniej Robin Hooda” dla łuczników średniowiecznych. Tylko łuki drewniane. Cel to słomianka 120 cm a na niej pole centralne o średnicy ok. 25 cm. Trzy strzały w serii zaczynając od dystansu ok. 20 m. Potem cel przesuwamy, co 10 metrów. Aby przejść do kolejnej rundy przynajmniej 1 strzała z serii musi utkwić w polu centralnym. Wygrywa ten, kto dojdzie najdalej. Ci, którzy nie trafią pola centralnego kończą rywalizację.
  2. „II Turniej Robin Hooda” dla wszystkich niezależnie od okresu. Łuki laminowane i pozostałe. Cel to słomianka 120 cm a na niej pole centralne o średnicy ok. 25 cm. Trzy strzały w serii zaczynając od dystansu ok. 20 m. Potem cel przesuwamy, co 10 metrów. Aby przejść do kolejnej rundy przynajmniej 1 strzała z serii musi utkwić w polu centralnym. Wygrywa ten, kto dojdzie najdalej. Ci, którzy nie trafią pola centralnego kończą rywalizację.
  3. „Strzelanie do dzwonka”. Konkurencja turecka tylko dla łuczników XVI-XVII wiecznych. Łuki naturalne i laminaty. Dystans ok. 50m, celem będzie metalowy dzwonek zawieszony na wysokości ok. 1.5 m nad ziemią. Trafienie sygnalizowane dźwiękiem dzwonka liczone po 10 punktów. Pięć serii po 6 strzał. Wygrywa łucznik z największą liczbą trafień.
  4. „Strzelnica średniowieczna”, czyli strzelanie do wierzbowego pręta. Dystans ok. 30 metrów. Rozszczepienie witki punktowane. 6 strzał w serii, ilość serii dowolna. Wygrywa łucznik z największą liczba trafień. Dla wszystkich.
  5. „Konkurs Odyseusza”. Strzelanie przez topory mykeńskie. Seria 6 strzał ilość serii dowolna. Wygrywa łucznik z największą liczba trafień. Konkurencja dla wszystkich.
  6. „Ptaki na drzewie.” Strzelanie do drewnianych ptaszków na słupie. W konkurencji można używać tylko strzał spowalniających typu flu–flu. Wygrywa łucznik z największą liczba trafień. Ilość powtórzeń dowolna. Tylko dla tych z flu-flu.
  7. „Piramidka na ziemi”, czyli konkurencja mongolska. Dystans ok. 70 m. Seria 6 strzał. Punktacja 10 punktów za strącenie kubeczka. Strzały odbite od ziemi, które także strącą cel są liczone. Czas ok. 3 min. Strzelamy pojedynczo. Dla wszystkich.
  8. „Ostatnie stado, czyli polowanie na renifery”. Sylwetki reniferów seria 12 strzał po 2 strzały na cel w czasie ok. 5 min. Za trafienie w korpus 5 punktów. Wszystkie strzały liczone. Trafienia w nogi i inne elementy drewniane sylwetki 0 punktów. Łuk musi być trzymany poziomo i naciągany na wysokości piersi łucznika - strzelanie intuicyjne bez celowania. Strzelamy pojedynczo. Dla wszystkich.

Strzelanie pokazowe: 14:30 „Obrona Króla” konkurencja pokazowa tylko dla łuczników z pełnym rynsztunkiem bojowym. Dotyczy to zarówno uzbrojenia ochronnego jak i strzał. 3 drużyny po dwie osoby wybrane spośród łuczników wczesno- i późnośredniowiecznych oraz łuczników XVI-XVII wieku zmierzą się w próbie odbicia Króla z rąk najemników. Czas 3 minuty, serie po 6 strzał do 2 sylwetek najemników. Sylwetki będą posiadać uzbrojenie ochronne. Trafienie Króla powoduje dyskwalifikacje drużyny. 15:00 „Kur biskupiński”. W czasie potrzebnym, aby podsumować wyniki przeprowadzony zostanie tradycyjnie już konkurs strzelanie do Kura biskupińskiego. Każdy uczestnik odda tylko jeden strzał z dystansu 25 m do specjalnej tarczy. Wygrywa ten, kto trafi najbliżej punktu centralnego. 15:30 Uroczyste zakończenie turnieju, dekoracja zwycięzców i wręczenie nagród. 16:00 Pokaz łucznictwa japońskiego Kyudo w wykonaniu Andrzeja Graniaka (Archerykon Warszawa)

16:30 Działania eksperymentalne:

  1. próba wytrzymałości repliki napierśnika stalowego zbroi w typie włoskim (udostępnia Jan Śliwiński)
  2. próba wytrzymałości repliki tarczy z XVII wieku, czyli kałkana (udostępnia Łukasz Kaczor)

17:30 Koniec działań turniejowych.


Źródło: Muzeum Archeologiczne w Biskupinie

Wybrane propozycje organizatora

Biskupin / 02.08.2019 - 04.08.2019 Muzeum w Biskupinie"V Biskupińskie warsztaty tkackie" - zapisy
Biskupin / dzisiaj - 31.03.2020 Muzeum w BiskupinieWystawa „Anatomia naczynia. Archeologia i technologia”
Biskupin / dzisiaj (wydarzenie stałe) Muzeum w BiskupinieWystawy: Świt historii nad Jeziorem Biskupińskim. Epoka pierwszych rolników. 75 lat badań Biskupina