#Sztuki wizualne     

Wystawa / Znaki Apokalipsy. Międzynarodowa Wystawa Sztuki Współczesnej

Data
24.04.2020 - 27.09.2020
Miejscowość
CSW - Toruń, Wały gen. Sikorskiego 13 / pokaż na mapie
Przepraszamy, niektóre wpisy na naszym portalu mogą być nieaktualne. Z uwagi na zagrożenie związane z ryzykiem zachorowania na COVID-19, w trosce o zdrowie uczestników, organizatorzy odwołują niektóre wydarzenia, zwłaszcza z udziałem osób z grupy ryzyka (osoby starsze i przewlekle chore). Prosimy o weryfikację informacji bezpośrednio u organizatorów.

Kiedy: 24.04–16.08.2020

Otwarcie wystawy: 24 kwietnia, godz. 19.00 (w związku z panującą pandemią istnieje duże prawdopodobieństwo, że otwarcie wystawy nastąpi w sposób wirtualny – poprzez łącza internetowe)

 

Koncepcja wystawy i publikacji: Mirosława Rochecka
Kuratorzy: Mirosława Rochecka i Kazimierz Rochecki
Koordynatorka: Paulina Kuhn
Realizacja wystawy: Wojciech Ruminski
Aranżacja wystawy: Kazimierz Rochecki
Udźwiękowienie wystawy: Jędrzej Roch Rochecki

 

Prace nad koncepcją wystawy i wydawnictwem trwają od 2017 roku. Artyści zaproszeni przez kuratorów wystawy – Mirosławę Rochecką i Kazimierza Rocheckiego – w ciągu dwóch lat realizowali swoje wizje do otrzymanych fragmentów tekstu Apokalipsy św. Jana. Na wystawie zgromadzono 177 dzieł 93 twórców z Polski, Dani, Słowacji, Ukrainy, Litwy, Francji i Brazylii.

Dzieła, które powstały, odnoszą się niemal do każdego wersetu Księgi Objawień św. Jana. Plastyczne wizje do Apokalipsy przefiltrowane zostały przez wrażliwość artystyczną każdego z autorów, twórcze doświadczenia i preferencje uprawianej dyscypliny, a także poprzez różnice kulturowe i wpływy tradycji religijnych krajów, z których pochodzą.

Ta monumentalna, tematyczna wystawa splata się dzisiaj z nadzwyczajną globalną sytuacją. Koronawirus wstrząsa całym światem i pokazuje jak niewiele znaczą nasze zdobycze cywilizacyjne wobec niewidzialnego gołym okiem mikroba, który zmienia porządek świata i jego preferencje. Czy to znak nadchodzącej Apokalipsy – czy tylko ostrzeżenie? Niewątpliwie przygotowywana od trzech lat wystawa Znaki Apokalipsy finalizuje się w najgorętszym momencie, w którym świadomość kruchości ludzkiego życia, a także zawodność dotychczas ustalonych na świecie porządku i hierarchii wartości tak bardzo się unaoczniły i spędzają nam sen z powiek.

To chyba najlepszy moment na przypomnienie Objawień św. Jana i wniknięcie w ich głębię. Niezależnie od tego, czy będzie nam dane przeżyć tę wystawę bezpośrednio w przestrzeni ekspozycyjnej CSW, czy ze względu na ogłoszoną pandemię prezentowane na niej dzieła będziemy mogli zobaczyć jedynie wirtualnie, to na pewno warto zapoznać się z jej zawartością podążając za wersami Apokalipsy.

Wystawa ma charakter interdyscyplinarny. Obok siebie prezentowane są dzieła reprezentujące klasyczne dyscypliny sztuki: malarstwo, grafika, rysunek, rzeźba, ceramika, tkanina artystyczna, a także dyscypliny wykorzystujące techniki i media cyfrowe jak: wideo-art, animacja i rysunek cyfrowy. Ten bogaty w walory wizualne, głęboki i wielowątkowy przekaz artystyczny dopełniony został dźwiękiem w kompozycji i reżyserii Jędrzeja Rocha Rocheckiego. Nigdy wcześniej nie zgromadzono w jednym miejscu na wystawie oraz w jednym wydawnictwie tylu dzieł, które w sposób tak skrupulatny – werset po wersecie – przedstawiają wizje współczesnych twórców odnoszących się do Apokalipsy św. Jana. Fakt ten, także w kontekście okoliczności, które mu towarzyszą, sprawia, że Znaki Apokalipsy są przedsięwzięciem artystycznym i wydarzeniem wyjątkowym o szczególnym znaczeniu.

Towarzysząca wystawie dwujęzyczna albumowa publikacja pod redakcją prof. Mirosławy Rocheckiej pełni funkcję katalogu i jest zarazem autonomicznym wydawnictwem. Zawiera tekst Apokalipsy w nowym tłumaczeniu z oryginału ks. prof. Dariusza Koteckiego wraz z opracowanymi przez niego specjalnie w tym celu obszernymi komentarzami egzegetyczno-apologetycznymi. Całość materiału podzielona została zgodnie z treścią Apokalipsy na siedem części, z których każda zawiera reprodukcje dzieł odnoszących się do jej treści wraz z zamieszczonymi w ich kontekście krótkimi refleksjami artystów, a także opracowanie teoretyczne jednego z zaproszonych autorów. Łącznie w publikacji zamieszczonych zostało 177 reprodukcji wszystkich prac prezentowanych na wystawie.

 

Uczestnicy wystawy:

Piotr Badziąg, Stanisław Baj, Michał Bajsarowicz, Andrzej Banachowicz, Anna Barbarowicz, Grzegorz Bednarski, Piotr Będkowski, Stanisław Białogłowicz, Maciej Bieniasz, Wiesława Błażejczyk /s. Natanaela, Beata Bober-Kocoł, Anna Bochenek, Andrzej Boj Wojtowicz, Andrzej Borcz, Tadeusz Boruta, Reynaldo Candia, Magdalena Chomiak, Małgorzata Dawidiuk, Zofia Dąbrowska, Marcin Fausek, Vando Figueirêdo, Fernando Franҫa, Krystyna Garstka-Saran, Jerzy Gąsiorek, Łukasz Gil, Marek Haładuda, Tine Hind, Kamil Jurašek, Andrzej Kałucki, Martin Kellenberger, Krzysztof Kiwerski, Piotr Klugowski, Mirosław Kocoł, Stanisław Kośmiński, Benedykt Kroplewski, Peter Krupa, Marian Waldemar Kuczma, Jolanta Kuszaj, Janusz Lewandowski, Paweł Lewandowski-Palle, Zdzisława Ludwiniak, Artur Majka, Marlena Makiel-Hędrzak, Władysław Maławski, Wiesława Markiewicz, Mariusz Mikołajek, Dariusz Mlącki, Piotr Młodożeniec, Jolanta Nitka-Nikt, Zdzisław Nitka, Józef Panfil, Leszek Pawlikowski, Felix Pedersen, Krzysztof Pituła, Peter Pollág, Bogdan Przybyliński, Steen Rasmussen, Birthe Reinau, Adriana Rocha, Mirosława Rochecka, Kazimierz Rochecki, Krystyna Rudzka-Przychoda, Michał Rygielski, Tomasz Sadlej, Wojciech Sadley, Aleksandra Simińska, Peter Smik, Krzysztof Sokolovsky, Monika Stefanowska, Rafał Strent, Krystyna Szalewska-Gałdyńska, Marek Szary, Henryk Szkutnik, Bożena Szmelter-Fausek, Iga Święcicka, Urszula Ślusarczyk, Jerzy Tomaszek, Andrzej Tomczak, Michał Trӓger, Aleksandras Vozbinas, Andriy Vynnychok, Oksana Vynnychok, Krzysztof Wachowiak, Jan Jubaal Wasiński, Elżbieta Wasyłyk, Zdzisław Wiatr, Marzena Wilk, Tomasz Wlaźlak, Andrzej Wojciechowski, Anna Wysocka, Adam Zapora, Piotr Zaporowicz, Grażyna Zielińska

Autorzy tekstów:

Magdalena Dembek, Ewa Dryglas Komorowska, ks. Adam Gębalski, Witold Kawecki CSsR, Ks. Dariusz Kotecki, Paulina Kuhn, Mirosław Jasiński, Szymon Stenka, Kazimierz Piotrowski, Mirosława Rochecka

 

Wystawie towarzyszy albumowa dwujęzyczna publikacja – „Znaki Apokalipsy” z pełną dokumentacją wystawy oraz tekstami 10 autorów – pod redakcją Mirosławy Rocheckiej. Publikacja zawiera nowe tłumaczenie z oryginału i z komentarzami do „Apokalipsy św. Jana” ks. prof. Dariusza Koteckiego.

Wystawę i projekt wydawniczy dofinansowano z budżetu Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego

Druk publikacji dofinansował Urząd Miasta Torunia w ramach oferty wspierania rozwoju kultury i ochrony jej dóbr oraz podtrzymywania tradycji narodowej  

Wystawa i publikacja dedykowane są dwóm świadkom i prorokom przełomu XX i XXI wieku św. Janowi Pawłowi II z okazji 100. rocznicy urodzin oraz Kardynałowi Stefanowi Wyszyńskiemu w związku z oczekiwaną 7 czerwca 2020 beatyfikacją.

 

 

 

Artykuł Wystawa / Znaki Apokalipsy. Międzynarodowa Wystawa Sztuki Współczesnej pochodzi z serwisu Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu.


Źródło: Centrum Sztuki Współczesnej ZNAKI CZASU

Wybrane propozycje organizatora

Toruń / 14.07.2020 CSW11. PRZEGLĄD NOWEGO KINA FRANCUSKIEGO
Toruń / 14.07.2020 CSWZADANIA DO DZIAŁANIA
Toruń / 14.07.2020 onlineLetnie wydarzenia w Czytelni: HISTORIA MODY ONLINE
Toruń / 15.07.2020 CSW11. PRZEGLĄD NOWEGO KINA FRANCUSKIEGO
Toruń / 15.07.2020 onlineZMYSŁOTEKA ONLINE