#Muzyka     

Wieczorna serenada

Data
07.10.2020 19:00
Miejscowość
Filharmonia Pomorska - Bydgoszcz, ul. Szwalbego 6 / pokaż na mapie
Przepraszamy, niektóre wpisy na naszym portalu mogą być nieaktualne. Z uwagi na zagrożenie związane z ryzykiem zachorowania na COVID-19, w trosce o zdrowie uczestników, organizatorzy odwołują niektóre wydarzenia, zwłaszcza z udziałem osób z grupy ryzyka (osoby starsze i przewlekle chore). Prosimy o weryfikację informacji bezpośrednio u organizatorów.
zaloguj się aby dodać przypomnienie e-mail lub na smartphone dodaj do kalendarza

BYDGOSKI FESTIWAL MUZYCZNY W KORONIE
Orkiestra Kameralna Filharmonii Pomorskiej Capella Bydgostiensis
Daniel Stabrawa
skrzypce, dyrygent
Magdalena Miśka-Jackowska prowadzenie

 

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) - Divertimento F-dur KV 138
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) - I Koncert skrzypcowy B-dur KV 207
Antonín Dvořák (1841-1904) - Serenada E-dur op. 22

 

Koncert transmitowany na żywo na kanale YouTube FP
Informujemy, że przed każdym koncertem od Melomanów będziemy pobierać dane osobowe w postaci imienia, nazwiska oraz nr tel. kontaktowego w celu zapobiegania, przeciwdziałania i zwalczania COVID-19. Dane udostępnione będą jedynie instytucjom uprawnionym ustawowo, w tym właściwemu państwowemu inspektorowi sanitarnemu.

 

OBOWIĄZKOWE OŚWIADCZENIE COVID-19>>

KLAUZULA COVID-19>>

REGULAMIN DLA MELOMANÓW>>

 

Bilety do nabycia na www.bilety24.pl
oraz w kasie biletowej FP

 

 

Odpowiednio do swej nazwy (serus znaczy późny) termin serenada oznacza „muzykę na wieczór”. Od czasów średniowiecznych trubadurów i truwerów do weneckich panów XVI w. serenada oznaczała tylko pieśń na głos z instrumentem, wykonywaną w nocy pod oknem osoby, którą zamierzano uhonorować lub damy, którą adorowano. Od końca XVI wieku muzycy zaczęli tworzyć serenady wokalne i instrumentalne nieco bardziej uroczyste. W epoce klasycznej, Mozart był mistrzem tej formy, która miała elegancki charakter i zwykle była przeznaczona na jakieś szczególne okazje. Romantyzm właściwie zapomniał o serenadzie, powstały jednak ważne utwory np. Brahmsa, Dvořáka czy Czajkowskiego, zaś w XX w. jako autorów nowoczesnej serenady najczęściej wymienia się m.in. Brittena, Strawińskiego, Schönberga czy Szostakowicza.

Divertimento F-dur napisane przez niespełna 16-letniego Mozarta przejawia się swobodą, z jaką zawsze przychodziło mu komponowanie muzyki kameralnej. Utwór utrzymany jest w pogodnym nastroju, skrzy się dowcipem i zachwyca wyrafinowaniem.

Koncert skrzypcowy B-dur napisany najprawdopodobniej przez 19-letniego Mozarta, to dzieło urokliwe, pełne gracji i humoru oraz błyskotliwych fragmentów, o którym znawcy przedmiotu piszą: „Słychać, że nastoletni podówczas Mozart nie chciał tylko zachwycać słuchacza skrzypcową wirtuozerią, ale zapraszał go do inteligentnej gry z samą koncepcją koncertu…”.

Serenada na smyczki E-dur op. 22 powstała w bardzo udanym i owocnym twórczo okresie życia Dvořáka. Zalicza się do jednych z bardziej popularnych dzieł orkiestrowych kompozytora do dziś. Mówi się, że czeski kompozytor napisał ją w ciągu zaledwie dwóch tygodni w maju 1875, a premiera odbyła się w Pradze 10 grudnia 1876.

Daniel Stabrawa urodzony i wykształcony w Krakowie. Jest absolwentem tamtejszej Akademii Muzycznej w klasie Zbigniewa Szlezera. Laureat międzynarodowych konkursów muzycznych, m.in. N. Paganiniego w Genui. Był koncertmistrzem Orkiestry Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie. Od 1983 gra w orkiestrze Berliner Philharmoniker; od 1986 jest pierwszym koncertmistrzem oraz solistą tej orkiestry. Prowadził od pulpitu orkiestrę kameralną Filharmoników Berlińskich podczas wielu tournée w największych salach koncertowych Europy. Jest także prymariuszem kwartetu smyczkowego Philharmonia Quartet Berlin, który w zawrotnym tempie zdobył międzynarodowe uznanie i renomę, występując w najbardziej prestiżowych salach koncertowych od Japonii po Stany Zjednoczone. Daniel Stabrawa koncertuje regularnie jako solista z różnymi orkiestrami od Skandynawii po Amerykę Południową, a także z recitalami w czołowych ośrodkach muzycznych świata.. W latach 1986–2000 wykładał także w Berliner Philharmoniker's Orchestra Academy; obecnie kontynuuje nauczanie na kursach mistrzowskich, a także zasiada w jury różnych konkursów. Prowadzi też działalność dyrygencką. W latach 1995–2002 był szefem dyrygentem Orkiestry Kameralnej FP Capella Bydgostiensis, z którą koncertował m.in. w Szwajcarii oraz nagrał kilka płyt dla CD Accord i Cavalli-Records. Więcej>>

Orkiestra Kameralna Filharmonii Pomorskiej Capella Bydgostiensis Więcej>>

Magdalena Miśka-Jackowska absolwentka Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Od 2005 do 2020 związana z RMF Classic. Autorka wielu programów, poświęconych sztuce filmowej. W ubiegłym roku otrzymała nagrodę w kategorii AkumulaTOR w studenckim plebiscycie MediaTORY „za optymistyczny przekaz” i audycję „Zagraj to jeszcze raz” w RMF Classic. Jako konferansjerka była związana m.in. z Festiwalem Muzyki Filmowej w Krakowie. Od 2018 współpracuje z Uniwersytetem Śląskim, od 2019 z w Akademią Muzyczną w Łodzi. Więcej>>

 


Źródło: Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy

Wybrane propozycje organizatora

Bydgoszcz / 23.09.2020 Filharmonia PomorskaDas Wohltemperierte Klavier
Bydgoszcz / 25.09.2020 Filharmonia Pomorska Sinatra Wodecki - Wodecki Sinatra
Bydgoszcz / 27.09.2020 Filharmonia Pomorska Adam Sztaba familijnie
Bydgoszcz / 01.10.2020 Filharmonia Pomorska Moniuszko 200 / Kasia Moś & Aukso
Bydgoszcz / 04.10.2020 Filharmonia Pomorska Akademie für Alte Musik Berlin (Akamus)