#Muzyka     

W NIEDZIELĘ PALMOWĄ

Data
25.03.2018 17:00
Miejscowość
Filharmonia Pomorska - Bydgoszcz, Andrzeja Szwalbego 6 / pokaż na mapie

Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis
Chór Akademicki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
Benedykt Odya dyrygent, przygotowanie Chóru
Tomasz Kotwica współpraca
Katarzyna Jaracz sopran
Karolina Makuła alt

 

Antonio Vivaldi (1675-1741) - Sinfonia h-moll „Al Santo Sepolcro” na smyczki RV 169
Johann Adolph Hasse (1699-1783) - Miserere c-moll
Alessandro Scarlatti (1660-1725) - Stabat Mater 

 

 

Bilety do nabycia na www.bilety24.pl, w kasie biletowej FP
oraz w Biurze Podróży „Wakacyjny świat” ul. Magnuszewska 8, Bydgoszcz tel. 52 320 52 29

 

Na wstępie Capella Bydgostiensis zagra Sinfonię h-moll z podtytułem „Al Santo Sepolcro”, którą Vivaldi  zadedykował prawdopodobnie kaplicy Grobu Pańskiego (Al Santo Sepolcro), znajdującej się w pobliżu Varallo we Włoszech. Kaplica ta była pomniejszoną repliką Kościoła Grobu Pańskiego w Jerozolimie, to właśnie na jej otwarcie Vivaldi miał skomponować ten utwór. Sinfonia bardzo ilustracyjnie przedstawia cierpienie Chrystusa na krzyżu i jest uważana za jedną z najbardziej dramatycznych kompozycji Vivaldiego.

Następnie kameraliści i śpiewacy zaprezentują Stabat Mater Scarlattiego, które powstało prawdopodobnie w 1710 na zamówienie zakonu Cavalieri della Virgine dei Dolori  w Neapolu. Zamówienie było skromne, nieliczna obsada świadczy o skąpych środkach, jakimi dysponował zakon. Psalm 51 znajduje się w Biblii, w Księdze Psalmów i jego nagłówek informuje, że jest autorstwa króla Dawida. Tekst rozpoczyna oracja skierowana do Boga: Zmiłuj się nade mną, Boże, w łaskawości swojej. Słowa tego wezwania to znane Miserere, które przyjęto jako nazwę dla psalmu w tradycji Kościoła łacińskiego. Psalm Miserere był często używanym tekstem w utworach wokalno-instrumentalnych, powstałych na przestrzeni wieków (np. Palestrina, Gabrieli, Allegri, Bach, Pärt czy H.M. Górecki). W tym koncercie wykonane zostanie Miserere c-moll Hassego, niemieckiego kompozytora doby późnego baroku, napisane w 1735 dla zespołu Ospedale degli Incurabili w Wenecji.

Ospedale della Pietà w Wenecji (klasztor, sierociniec i szkoła muzyczna dla dziewcząt). Na podium dyrygenckim stanie dr hab. Benedykt Odya, prof. nadzw. UKW, prorektor  ds. studenckich i jakości kształcenia więcej>>
Chór UKW>>

Partie solowe zaśpiewają cenione bydgoskie artystki młodego pokolenia.

Katarzyna Jaracz, absolwentka wydziału wokalno-aktorskiego Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, w klasie śpiewu solowego Małgorzaty Greli (2014). Swoje umiejętności wokalne doskonaliła podczas kursów mistrzowskich prowadzonych m.in. przez: Helenę Łazarską, Olgę Pasiecznik, Marka Rzepkę, Maję Nosowską, Urszulę Kryger. Można ją było usłyszeć m.in. w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, Filharmonii Sinfonia Baltica w Słupsku, Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie, Teatrze Horzycy i Dworze Artusa w Toruniu czy podczas Wawer Music Festiwal w Warszawie. Współpracowała z takimi dyrygentami jak: Mykoła Diadiura, Sławomir Chrzanowski, Piotr Sułkowski, Jerzy Swoboda, Zygmunt Rychert, Damian Borowicz. W 2012 zadebiutowała na deskach sali kameralnej Opery Nova w Bydgoszczy partią Elisetty w „Potajemnym małżeństwie” Cimarosy. Jest finalistką IX Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej „Złote Głosy”. Obecnie prowadzi ożywioną działalność koncertową na terenie całego kraju.

Karolina Makuła, także absolwentka bydgoskiej Uczelni  (2017, klasa Hanny Michalak). Ostatnim sukcesem śpiewaczki była brawurowo zagrana rola Cherubina w inauguracyjnym spektaklu Wesele Figara Mozarta w ramach Bydgoskiego Festiwalu Operowego w 2017. Prowadzi ożywioną działalność koncertową. Występowała w Filharmonii Pomorskiej, m.in. w Magnificat D-dur Bacha, cyklu koncertów Wszystkie kantaty BachaStabat Mater Pergolesiego. W bieżącym roku wystąpiła podczas Środy Młodych z półrecitalem w sali kameralnej NOSPR-u w Katowicach. Jest laureatką wielu konkursów wokalnych, m.in. otrzymała wyróżnienie i nagrodę specjalną dla mezzosopranu w III Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym w Drezdenku (2016), trzy nagrody specjalne w IV Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Jana Kiepury (Krynica-Zdrój 2016). III nagrodę w V Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Jana, Edwarda, Józefiny Reszków (Częstochowa, 2017). Jest też aktorką Bydgoskiego Teatru Buratino.

 

 


Źródło: Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy

Wybrane propozycje organizatora

Bydgoszcz / dzisiaj Filharmonia PomorskaBERLIN PIANO TRIO
Bydgoszcz / 26.09.2018 Filharmonia PomorskaDAWNIEJ I DZIŚ
Bydgoszcz / 28.09.2018 Filharmonia Pomorska SZYMANOWSKI, LUTOSŁAWSKI, KILAR
Bydgoszcz / 28.09.2018 Filharmonia PomorskaDAWNIEJ I DZIŚ
Bydgoszcz / 29.09.2018 Filharmonia PomorskaPOSŁUGA SŁOWU W PRYMASOWSKIM GNIEŹNIE