#Muzyka     

POLSKA MUZYKA XXI WIEKU

Data
21.10.2018 17:00
Miejscowość
Filharmonia Pomorska - Bydgoszcz, Andrzeja Szwalbego 6 / pokaż na mapie
zaloguj się aby dodać przypomnienie e-mail lub na smartphone dodaj do kalendarza

KONCERT FINAŁOWY IV MIĘDZYNARODOWEGO SEMINARIUM MUZYKI WSPÓŁCZESNEJ

Surrealistic Five
Maria Machowska
skrzypce
Michał Szałach skrzypce
Artur Rozmysłowicz altówka
Magda Bojanowicz
wiolonczela

Bartłomiej Wezner
fortepian
Jerzy Machowski recytacje

Jan Wezner instrumenty perkusyjne
Kamil Kęska warstwa elektroniczna

 

Zbigniew Bargielski - Schizofonia na kwintet fortepianowy (2012)
Marcin Masecki A on wciąż wierzy.. na trio fortepianowe (2015)
Hanna Kulenty Smokey - White na kwintet fortepianowy (2016)
Michał Dobrzyński 2xH do słów Zbigniewa Herberta i fragmentów księgi Hioba na kwintet fortepianowy, aktora, perkusję i elektronikę (2018)*

 

Kompozytor dziękuje aktorowi Marianowi Jaskulskiemu oraz Mikołajowi Henrykowi Weznerowi za użyczenie głosów do warstwy elektronicznej utworu „2xH”.

 

 

*Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Koncert w ramach programu IMiT „ Zamówienia Kompozytorskie"

 

Contemporary Music Seminar>>

 

Bilety do nabycia na www.bilety24.pl, w kasie biletowej FP
oraz w Biurze Podróży „Wakacyjny świat” ul. Magnuszewska 8, Bydgoszcz tel. 52 320 52 29

 

 

 

Surrealistic Five
to zespół łączący jedne z najciekawszych polskich osobowości muzycznych. Poszczególni członkowie kwintetu od lat występują jako soliści i kameraliści podczas licznych festiwali muzycznych, a także są laureatami wielu konkursów. W repertuarach swych koncertów wiele miejsca poświęcając muzyce współczesnej oraz propagowaniu twórczości działających obecnie polskich kompozytorów. Jednak Surrealistic Five to przede wszystkim artyści, którzy postanowili połączyć swe siły w ramach muzyki kameralnej – swojej wspólnej pasji. Pragną dzielić się nią ze słuchaczami, zapraszając ich do niezwykłego i budzącego zachwyt świata muzyki. Nazwa zespołu, nawiązuje do pierwotnej nazwy kwintetu fortepianowego Hanny Kulenty Smokey-white napisanej dla zespołu.

Maria Machowska

Koncertmistrz Orkiestry Filharmonii Narodowej w Warszawie. Urodzona w 1987 r. w Warszawie. Córka wybitnego polskiego aktora I. Machowskiego. Jej profesorami byli M. Ławrynowicz oraz M. Zebura, a następnie K.A. Kulka, u którego ukończyła studia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Posiada imponujący, jak na swój młody wiek, dorobek artystyczny. Koncertowała z najtrudniejszym skrzypcowym repertuarem we wszystkich krajach europejskich, a także w USA, Kanadzie, Japonii, Chinach i Izraelu. W latach 2008–2014 pełniła funkcję koncertmistrza orkiestry Sinfonia Varsovia. Była laureatką XIII Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego w Poznaniu (2006). Artystka poza koncertowaniem zajmuje się również działalności pedagogiczną – od października 2013 r. pracuje na stanowisku asystenta na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.


Michał Szałach
Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie P. Radzińskiego (dyplom z wyróżnieniem). Odbył staż w zakresie kameralistyki na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w klasie M. Nosowskiej i J. Staniendy. W 2015 r. otrzymał tytuł doktora sztuk muzycznych i został wykładowcą na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Obecnie pracuje tam na stanowisku adiunkta – prowadzi klasę kameralistyki oraz skrzypiec (wspólnie ze skrzypkiem V. Brodskim). Jest laureatem V nagrody w VII Konkursie Skrzypcowym im. S. Serwaczyńskiego w Lublinie (2008) oraz zdobywcą pierwszych nagród podczas International Chamber Music Competition w Salonikach (2010) i St Martin’s International Chamber Music Competition w Londynie, odbywającego się pod artystycznym patronatem sir N. Marrinera (2011). Koncertował jako solista i kameralista podczas znaczących festiwali w Polsce, Niemczech, Czechach, Holandii, Austrii, Wielkiej Brytanii, Grecji, Finlandii oraz we Włoszech. Był stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Młoda Polska, 2012) oraz Dartington International Summer School (2011). Nagrywał dla CD Accord i Polskiego Radia.


Artur Rozmysłowicz
Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie altówki B. Sroczyńskiego. W latach 2004–2006 był stypendystą Guildhall School of Music and Drama w Londynie w klasie J. Glickmana. Doskonalił swoje umiejętności m.in. u P. Zukermana, M. Tree, S. Kamasy, S. Popowa, członków Guarneri Quartet, Takacs Quartet, Heine Quartet oraz Kwartetu Śląskiego. Obecnie jest na stałe związany z NFM Filharmonią Wrocławską. Występuje podczas licznych festiwali na całym świecie, takich jak m.in. Warszawska Jesień, Festiwal Ensemble, Wratislavia Cantans, Festiwal Wielkanocny im. L. van Beethovena, Łańcuch, La Frentana, Jazztopad, Paci c Music Festival, Paxos International Music Festival, Muzyka na Szczytach, Chopin i jego Europa, Muzyczne Przestrzenie, Tansmania czy Klarafestival. Jako kameralista występował również na festiwalach teatralnych, m.in. Edinburgh Festival Fringe i SESC Belenzinho w Sao Paulo. Współpracował z London Symphony Orchestra, National Basque Orchestra, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus, Polską Orkiestrą Radiową, World Orchestra For Peace. Koncertował z wieloma wybitnymi dyrygentami, m.in. J. Kaspszykiem, G. Chmurą, M.T. Thomasem, V. Gergievem, sir C. Davisem, Y. Kreizbergiem. Występował w większości krajów Europy, Azji oraz obu Ameryk.


Magda Bojanowicz
Jest laureatką Paszportu „Polityki”. Zdobyła I nagrodę na 45. Międzynarodowym Konkursie Jeunesses Musicales w Belgradzie (2015), a także jest laureatką II nagrody i dwóch nagród specjalnych na VIII Międzynarodowym Konkursie im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Swoje umiejętności doskonaliła pod okiem takich artystów jak Julius Berger, Jens Peter Maintz, Kazimierz Michalik, Phillippe Muller, Arto Noras, Claus Reichardt czy Victoria Yagling. W 2009 roku została laureatką prestiżowego stypendium „Młoda Polska, które pozwoliło na nagranie płyty „Satin” z polską muzyką współczesną w duecie z Maciejem Frąckiewiczem. Jako TWOgether Duo artyści zostali laureatami Paszportu Polityki za „odwagę, ryzyko i konsekwencję. (...) Za koncertowe kreacje, pobudzanie naszej wyobraźni i siłę przekonywania” oraz otrzymali nominację do Fryderyka, nagrody polskiego przemysłu fonograficznego (2013). Współpracowała jako solistka pod batutą takich dyrygentów jak: Massimiliano Caldi, George Tchitchinadze, Daniel Smith, Volker Schmidt-Gertenbach, Renato Rivolta, Marek Moś, Michał Klauza, Tadeusz Wojciechowski, Jerzy Kosek, Michał Nesterowicz, Paweł Przytocki, Wojciech Rodek, Bojan Suđić, Benjamin Lack, Ernst Kovacic. Występowała m.in. w Tonhalle w Zürichu, Royal Festival Hall w Londynie, Kolarac w Belgradzie, Studio Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie, Filharmonii Narodowej w Warszawie. Jako solistka współpracowała z takimi orkiestrami jak: Filharmonia Narodowa, NOSPR, NFM Orkistra Leopoldinum, Sinfonietta Cracovia, AUKSO, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus, Belgrade Philharmonic Orchestra. Magdalena Bojanowicz ukończyła z wyróżnieniem studia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie wiolonczeli Andrzeja Bauera i Bartosza Koziaka oraz Universität der Künste w Berlinie w klasie Jensa Petera Maintza.

 

Bartłomiej Wezner

Ukończył Akademię Muzyczną im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie fortepianu E. Pobłockiej (2006), studiował również w klasie klawesynu U. Bartkiewicz. W 2013 r. otrzymał tytuł doktora sztuk muzycznych. Jest jednym z najwszechstronniejszych pianistów swojej generacji. Jako korepetytor wokalny współpracował z T. Żylis-Garą, H. Łazarską, Z. Kilanowicz i T. Hampsonem, był też oficjalnym pianistą Konkursów Sztuki Wokalnej im. A. Sari w Nowym Sączu i IX Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. S. Moniuszki w Warszawie. Jest laureatem nagrody specjalnej w VI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. I.J. Paderewskiego w Bydgoszczy (2004), wyróżnienia w XV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. L. Janačka w Brnie (2008), a także licznych nagród w konkursach muzyki kameralnej. Uczestniczył w kursach mistrzowskich prowadzonych przez takich artystów, jak m.in. P. Paleczny, A. Bonatta, T. Ungar, J. Starker, A. Jasiński, K. Kenner, R. Pidoux (Wanderer Trio), S. Kovacevich, E. Podleś i O. Pasiecznik. Występował w wielu krajach europejskich oraz w Stanach Zjednoczonych. Koncertował m.in. z Capellą Bydgostiensis, Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, Filharmonią Opolską, Narodową Orkiestrą Kameralną ze Lwowa czy Filharmonikami Bydgoskimi. Nagrywał dla wytwórni CD Accord, DUX, Fonoteus, Acte Préalable oraz dla Polskiego Radia.

W kompozycji Michała Dobrzyńskiego

Jerzy Machowski

Urodzony w 1991 w Warszawie. Jako reżyser realizował m. in. "Niezwykły lot pilota Pirxa" wg St. Lema (Teatr Miejski w Gliwicach, 2017), "Szary domek" Katarzyny Szestak (Nowy Teatr im. Witkacego w Słupsku, 2017) oraz dwa spektakle-kantaty Ignacego Zalewskiego: "Missa sine nomine" (Festiwal Kody/Centrum Spotkania Kultur w Lublinie, 2017) i „Stabat Mater” (Festiwal Nowe Epifanie/Studio Koncertowe im. W. Lutosławskiego w Warszawie, 2018). Współpracuje z Teatrem Polskiego Radia, reżyseruje  i występuje w słuchowiskach. Jako asystent reżysera współpracował z Jarosławem Kilianem i Cezarym Studniakiem. Uczestniczył w warsztatach prowadzonych przez takich twórców jak Krzysztof Zanussi, Jacqueline Sobiszewski, Maja Kleczewska czy Janusz Gajos i organizowanych m. in. przez Teatr Narodowy w Warszawie, Ośrodek Praktyk Teatralnych w Gardzienicach czy Cricotekę w Krakowie. Był stypendystą prezydenta m. st. Warszawy i marszałka województwa mazowieckiego. Organizuje, inscenizuje i prowadzi liczne koncerty, na tym polu współpracuje m. in. z Operą Wrocławską, Filharmonią Opolską i Podkarpacką Fundacją Rozwoju Kultury. Jest również przewodnikiem po Warszawie i miłośnikiem kolei.


Jan Wezner

Absolwent Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy (20014) – Wydział Instrumentalny, w klasie perkusji prof. Grzegorza Jurczyka. Obecnie student klasy perkusji jazzowej dra Adama Buczka przy Instytucie Jazzu i Muzyki Estradowej w Nysie. Nauczyciel klas perkusji w Państwowej Szkole Muzycznej I st. w Głuchołazach, a także w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. w Nysie. Pracował także w Państwowej Szkole Muzycznej I st. w Oleśnie oraz w działającym przy niej Młodzieżowym Studium Muzyki Rozrywkowej. Udziela się jako perkusista klasyczny i jazzowy, współpracujący z m.in. Orkiestrą Filharmonii Gorzowskiej, Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus, kwartetem saksofonowym Saxesfull Plus, Vadimem Brodskim, zespołem Take Style. W 2014r. wystąpił w Filharmonii Pomorskiej wykonując Koncert na kotły Neya Rosauro wraz z Orkiestrą Akademicką AM w Bydgoszczy. Występował w czołowych instytucjach kulturalnych kraju (Filharmonia Narodowa, Teatr Wielki, Filharmonia Bałtycka).

Kamil Kęska
Absolwent Komputerowych Systemów Sterujących (2003-2005) i Miernictwa Komputerowego (2000- 2003) na Wydziale Fizyki Astronomii i Informatyki Stosowanej UMK w Toruniu. W 2018 ukończył Studia Podyplomowe: Historia sztuki. Muzyka. Teatr i film, specjalizacja: Historia muzyki z elementami współczesnej kultury muzycznej (Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk). Od 2006 roku związany z Wydziałem Kompozycji Teorii Muzyki i Reżyserii Dźwięku, Akademii Muzycznej imienia Feliksa Nowowiejskiego jako wykładowca przedmiotów kierunkowych (Technika studyjna, Cyfrowe Techniki Edycji Dźwięku) i podstawowych (Akustyka, Elektroakustyka, Podstawy Elektroniki). 
Jako realizator nagrań brał udział w wielu projektach muzyki klasycznej, współczesnej, jazzowej, elektronicznej (płyty wydane przez: Kerios, DUX, Requiem Records, Hevhetia, Gustaff Records, Alpaka records).
Przy realizacji dźwięku i wykonaniu partii elektronicznej podczas koncertów współpracował z takimi artystami jak: Zbigniew Bargielski, Pierre Jodlowski, Elżbieta Sikora, Cezary Duchnowski, Bartosz Koziak, Radosław Kurek, Gośka Ipshording, Karin Hellqvist, Andrzej Bauer, Winston Choi, Jenny Q Chai, Tomasz Strahl, Marcin Masecki, Leszek Możdzer, Krzysztof Herdzin.
W latach 2012-2014 wraz z wirtuozem fortepianu Adamem Kośmieją pracował nad rewitalizacją "Pianophonie" Kazimierza Serockiego - nad rekonstrukcją warstwy elektronicznej w oparciu o środowisko MAX/MSP przy zachowaniu wszystkich pierwotnych założeń kompozytora. Zwieńczeniem projektu była prezentacja obok dzieł Harveya i Widmanna podczas 57. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień" (2014). Kolejne prezentacje odbywały się rok później (16 października 2015) podczas projektu SoundLAB (2015) w Szczecinie i w ramach Toronto International Electroacoustics Symposium (2016). Jest dwukrotnym laureat stypendium Prezydenta Miasta Bydgoszczy (2015, 2016). Dwukrotnie nagrodzony Indywidualną Nagrodą Rektora Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy (2013, 2017).

 

 


Źródło: Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy

Wybrane propozycje organizatora

Bydgoszcz / 27.10.2018 Filharmonia PomorskaMISSA PRO PACE
Bydgoszcz / 05.11.2018 Filharmonia PomorskaPORANKI MUZYCZNE DLA SENIORÓW
Bydgoszcz / 10.11.2018 Filharmonia PomorskaAKADEMIA WIOLIMISIA
Bydygoszcz / 10.11.2018 Filharmonia Pomorska103. OD BRZUSZKA DO USZKA MALUSZKA
Bydgoszcz / 10.11.2018 Filharmonia PomorskaWIELKA IMPROWIZACJA NA DWA GŁOSY