#Muzyka     

Opera/Oratorium PHOEBE HICKS

Data
20.10.2018 17:00
Miejscowość
Ośrodek Chopinowski - Szafarnia / pokaż na mapie

Chór Społeczny Czarnego Karła / Grzegorz Pleszyński Orkiestra
Grupa Artystyczna Czarny Karzeł składa się z przedstawicieli różnych zawodów nieartystycznych, skupionych na realizacji projektów związanych z szeroko rozumianą sztuką wizualną (filmy, taniec, kostiumy, scenografia, działania parateatralne, hepeningi, instalacje, sympozja naukowe i in.). Grupa Czarny Karzeł jest zawodowo interdyscyplinarna. Skupia ludzi młodych, w średnim wieku oraz seniorów. Powołanie Chóru Społecznego Czarnego Karła związane jest z możliwością realizacji nieograniczonego spektrum zainteresowań członków grupy. Dla zrozumienia naszych działań kluczowa jest estetyka jaką propagował niemiecki kompozytor Hanns Eisler (1898–1962), a także wybitny kontynuator jego myśli Heiner Goebbels. W tym przypadku mamy na myśli tzw. demokratyzację muzyki oraz innych dziedzin sztuki. „(…) muzyka jawi mi się przede wszystkim jako transformacja innej, minionej muzyki, nie jest już medium indywidualnej wypowiedzi, lecz porządkiem od dawna przypisanym przez instancje naszej muzycznej socjalizacji. Kompozytor nie jest już wynalazcą, panem swoich dźwięków, to one o wiele bardziej dominują nad komponującym je podmiotem, ponieważ są przed nim już wcześniej”. Dzieje świadomej działalności człowieka przeniknięte są nieprzepartą chęcią muzykowania, choć wielu z nas nie posiada wiedzy ani talentu muzycznego. Kwestia demokratyzacji oraz uspołecznienia muzyki, zarówno w aspekcie kompozytorskim, jak również wykonawczym, to tak naprawdę przełamanie granicy dzielącej amatorów i profesjonalistów. Źródeł demokratycznego grania w duchu Hansa Eislera trzeba szukać w działalności „Tak Zwanej Radykalnie Lewicowej Orkiestry Dętej”, którą Heiner Goebbels współtworzył w latach 70. Zespół liczył około dwudziestu osób, wśród których znaczną część stanowili amatorzy. Goebbels odkrywał wówczas sens apoteozowanej przez Eislera współpracy profesjonalistów z dyletantami (…)”.

Nasze działanie ma głębokie uzasadnienie społeczne oraz artystyczne i edukacyjne. Chór Społeczny Czarnego Karła współpracując z profesjonalistami z różnych dziedzin, czerpie od nich wiedzę, a sam przekazuje niebywałą energię do działania oraz koncentrację i pasję  tworzenia. Członkiem Chóru Społecznego może zostać każdy, kto chce uczestniczyć w naszym projekcie. Nikomu nie stawiamy żadnych warunków wstępnych. Wspólnie z kompozytorami, dyrygentami, scenografami i in. szukamy przestrzeni pomiędzy systemami, językami dźwiękowymi, idiomami i estetykami wykonawczymi. Wyjątkowe znaczenie przywiązujemy do elementów związanych z kostiumami i scenografią, które w przeważającej mierze wykonujemy sami. Bardzo istotne jest, aby nasze pokazy poszerzać o bliski kontakt z odbiorcami.

Na zakończenie można powiedzieć, że najważniejszą czynnością, którą stara się pielęgnować Chór Społeczny Czarnego Karła jest śmiech. „(…) jeżeli ktoś traktuje własne dyskursy i działania wyłącznie serio, jeżeli nigdy się z nich i razem z nimi nie śmieje się ; jeżeli co poważniejsze, nigdy nie śmieje się z siebie – znaczy to, że zamknął przed sobą ogromny afektywny obszar doświadczenia i wiedzy (…) Istnieją myśli potrzebujące śmiechu, by je w ogóle pomyśleć(…)”.


Agnieszka Taborska historyczka sztuki, tłumaczka, pisarka, wykładowczyni historii sztuki w Rhode Island School of Design w Providence (USA), jednej z najlepszych szkół artystycznych w Stanach Zjednoczonych. Jest również autorką tłumaczonych na angielski i francuski książek o surrealizmie. Wydała między innymi "Senny żywot Leonory de la Cruz", "Abecadło Topora", "Okruchy amerykańskie", "Spiskowców wyobraźni", „Niedokończone życie Phoebe Hicks”oraz przekłady książek Philippe'a Soupaulta, Gisele Prassinos i Spaldinga Graya. Jej bajki ukazały się w Polsce, Niemczech, Japonii i Korei. Jest jedną z najlepszych znawczyń surrealizmu na świecie. Współpracuje z Fundacją Czarny Karzeł przy realizacji Międzynarodowych Spotkań Nieprzypadkowych Oko Nigdy Nie Śpi, które są bezpośrednią wymianą doswiadczeń artystów, naukowców, krytyków  poruszających się w obrębie szeroko rozumianych sztuk wizualnych.

 


Źródło: Ośrodek Chopinowski w Szafarni

Wybrane propozycje organizatora

Szafarnia / 11.11.2018 Ośrodek ChopinowskiKoncert Muzyki Polskiej
Szafarnia / 16.11.2018 Ośrodek ChopinowskiRecital chopinowski
Szafarnia / 24.11.2018 Ośrodek ChopinowskiBułat Okudżawa i Włodzimierz Wysocki