#Muzyka     

MAŁA MSZA UROCZYSTA

Data
wydarzenie archiwalne
Miejscowość
Filharmonia Pomorska - Bydgoszcz, ul.Szwalbego 6 / pokaż na mapie

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
Chór Akademicki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
Bernard Mendlik, Tomasz Kotwica  przygotowanie chóru
Bassem Akiki dyrygent
Ewa Majcherczyk  sopran
Iryna Zhytynska  alt
Tadeusz Szlenkier tenor
Jozef Benci bas
Rafał Sulima organy
Alina Kurczewska prowadzenie

 

Gioacchino Rossini (1792-1868) - Mała msza uroczysta

 

godz. 18:00  ROZMOWY O MUZYCE… z Aliną Kurczewską
więcej >>

 

Bilety do nabycia na www.bilety24.pl
oraz w kasie biletowej FP

Mała msza uroczysta Rossiniego, wbrew swej nazwie, jest wielkim, sakralnym utworem tego wybitnego włoskiego twórcy oper. Skomponował ją 5 lat przed swoją śmiercią, w wieku 71 lat, jednakże nie odczuwa się w niej ani przygnębienia, ani rezygnacji. La petite messe solennelle jest niezwykła: religijna w swej treści, a jednocześnie pełna radości, sięgająca po frazy, które możemy śmiało określić muzycznym żartem. Rossini po stworzeniu dzieła, napisał: „Dobry Boże, oto ukończyłem tę biedną małą Mszę… Dobrze wiesz, że urodziłem się dla opery buffa! Trochę umiejętności, trochę serca, to wszystko. Bądź więc błogosławiony i przyjmij mnie do raju”. Współcześni Rossiniemu nadali mu przydomek „włoski Mozart”, pisał bowiem muzykę arcymelodyjną, przepojoną duchem wesołości, pełną gracji i elegancji.

Do zaprezentowania Mszy na estradzie pojawi się wielki aparat wykonawczy pod batutą libańsko-polskiego artysty BASSEMA AKIKI dyrektora artystycznego Festiwalu Noworocznego NFM we Wrocławiu. Dyrygent współpracuje z wieloma orkiestrami, festiwalami i teatrami muzycznymi, m.in. z Théâtre de La Monnaie, Philharmonie de Paris, Féstival d’Aix-en-Provence, Chamber Orchestra of Philadelphia, Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie i Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia. Był nominowany do International Opera Awards, w 2018 zdobył Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury dla najlepszego dyrygenta. Był dyrektorem artystycznym Opery Śląskiej w Bytomiu.

Bassem Akiki studiował w High National Conservatory of Music oraz Lebanese University w Bejrucie. Ukończył dyrygenturę chóralną na Akademii Muzycznej w Krakowie oraz dyrygenturę symfoniczną i operową na Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Uzyskał tytuł doktora na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Poza dyrygenturą Bassem Akiki interesuje się wzajemnym oddziaływaniem muzyki Wschodu i Zachodu – prowadził na ten temat wykłady na Philipps-Universität Marburg. Prowadził także kursy mistrzowskie, m.in. w Queen Elisabeth Music Chapel w Waterloo, Akademii Operowej przy La Monnaie w Brukseli i w Swarthmore College (USA).

Artysta zadebiutował Traviatą Verdiego w Operze Wrocławskiej w 2007, gdzie do 2013 pełnił funkcję dyrygenta. Kolejny debiut miał miejsce w 2013 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej ( Nabucco Verdiego). Artysta poprowadził prawykonania wielu kompozycji współczesnych, takich jak opera   Slow Man N. Lensa i J.M. Coetzeego, Medúlla z muzyką Björk, Orfeo and Majnun czy opery Frankenstein Marka Greya oraz muzyki współczesnych kompozytorów, jak Pascal Dusapin, Pascal Dusapin, Péter Eötvös, Paweł Mykietyn czy Krzysztof Penderecki.

Więcej>>

EWA MAJCHERCZYK sopran liryczno-koloraturowy, absolwentka Akademii Muzycznej w Katowicach oraz Królewskiej Duńskiej Akademii Muzycznej w Kopenhadze (u T. Landy’ego). Jest laureatką wielu konkursów i nagród, m.in. Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury. Zadebiutowała w 2009 w Operze Śląskiej jako Hanna w Strasznym dworze Moniuszki. Od tego czasu wystąpiła m.in. w: Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, Teatro del Giglio w Lukce, Teatro Verdi w Pizie, Teatro di Tradizione Dante Alighieri w Rawennie, Teatrze Wielkim w Poznaniu, Teatro Donizetti w Bergamo, Teatro Sociale w Mantui, Anhaltisches Theater Dessau, Teatro Politeama w Palermo, Operze na Zamku w Szczecinie, Teatrze Wielkim w Łodzi, Teatro Luigi Pirandello w Agrigento, Operze Bałtyckiej w Gdańsku, Operze Wrocławskiej oraz Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku. Artystka kreowała takie role, jak: tytułowa w Romeo i Julii  Gounoda, Sandrina w Rzekomej ogrodniczce, Zerlina w Don Giovannim, Pierwsza Dama i Papageno w Czarodziejskim flecie Mozarta, Kunegunda w Kandydzie Bernsteina, tytułowa w Łucji z Lammermooru i wiele innych. Współpracowała z takimi dyrygentami, jak: Andriy Yurkevych, Bassem Akiki, Francesco Bottigliero, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Ruben Silva, Jari Hämäläinen, Federico Maria Sardelli, Francesco Bonnin, Tadeusz Kozłowski, Grzegorz Berniak i Andrzej Knap. W 2016 wzięła udział w nagraniu płyty Canción (DUX) z kompozycjami F. Bottigliera. W 2017 została laureatką wyróżnienia Twórcy Kultury Śląskiej V edycja.

Więcej>>

 IRYNA ZHYTYNSKA urodziła się w Iwano-Frankowsku (Ukraina). W wieku 7 lat zaczęła grać na skrzypcach, w 2002 ukończyła D. Sichynsky Music College, zaś w 2007 Narodową Akademię Muzyczną im. Czajkowskiego w Kijowie. Swoje umiejętności doskonaliła również na studiach podyplomowych u O. Dyachenko, aktualnie jej pedagogiem wokalnym jest Jolanta Żmurko. Zadebiutowała w 2006 w Operze Narodowej w Kijowie jako Olga w Eugeniuszu Onieginie Czajkowskiego. W 2007 wystąpiła w Operze Wrocławskiej jako Maddalena w Rigoletto i obecnie jest solistką tej sceny, gdzie wykonuje niektóre role Verdiego i Mozarta. Zdobyła uznanie krytyków, śpiewając tytułowe role w premierowych produkcjach Samson i Dalila Saint-Saënsa i Carmen Bizeta. Występuje we Wrocławiu także w operach Borodina i Musorgskiego. Mezzosopranistka pojawia się często w innych teatrach jako artystka gościnna, np.: w Teatro Real w Madrycie, Teatro la Maestranza w Sewilli i Teatro Arriaga w Bilbao. W 2009 zadebiutowała w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie jako Hostessa w Borysie Godunowie, w 2010 w Operze Poznańskiej jako Charlotte w dramacie lirycznym Werther Masseneta, w 2011 w Teatro ABAO-OLBE (Bilbao) jako Olga, a w 2013 również w tej roli w Teatro Reggio (Torino). W 2013 zaśpiewała Maddalenę z Leo Nucci w Teatro ABAO-OLBE, wystąpiła w Jolancie Czajkowskiego w Warszawie, która była koprodukcją z Met Opera. W 2014 zaśpiewała Księżniczkę Clarice w premierowym wykonaniu Miłości do trzech pomarańczy Prokofiewa w Operze Krakowskiej. W 2015 wystąpiła na specjalnym koncercie z Robertem Alagna, który zaprosił ją na koncert pod batutą Giorgio Croci w paryskiej filharmonii, a w 2016 wystąpiła w Teatro Maggio Musicale w Firenze jako Laura w Jolantcie Czajkowskiego oraz w Gut Immling (Niemcy ) i Rumuńska Opera Narodowa jako Carmen, jej znacząca rola, którą artystka stara się wykonywać w wielu innych operach w nadchodzących latach. W 2017 zaśpiewała Nicklausse w nowej produkcji Opowieści Hoffmanna w Operze Krakowskiej, Carmen w Azerbejdżańskiej Operze Państwowej w Baku i Oktawiana w Kawalerze srebrnej róży w Passau. Następny sezon przyniesie jej także nową rolę Giovanny Seymour w arcydziele Donizettiego Anna Bolena. Artystka współpracował z wieloma najlepszymi współcześnie dyrygentami, jej repertuar obejmuje także partie oratoryjne. 

TADEUSZ  SZLENKIER ukończył filozofię na Uniwersytecie Warszawskim, a studia wokalne na Yale University. W 2005 zdobył pierwszą nagrodę w International Vocal Competition Klassik-Mania w Wiedniu. ‎W 2008 został zaproszony przez Elżbietę Penderecką do wzięcia udziału w koncertowej wersji opery Cherubiniego Lodoïska podczas 12. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie. Nagranie z tego koncertu zostało nominowane do nagrody Fryderyk. Także w 2008 kreował rolę Pasterza w Królu Rogerze Szymanowskiego podczas Bard Summer Festival in Annandale-On-Hudson (NY, USA). Zaśpiewał tam również tenorową partię solową w pierwszej amerykańskiej prezentacji baletu Harnasie Szymanowskiego. ‎‎W latach 2010-2017 współpracował z Operą Nova w Bydgoszczy.

‎ Od 2012 artysta jest regularnie zapraszany do śpiewania podczas Festival Música em Trancoso w Brazylii. W 2015 m.in. zadebiutował w Operze Narodowej (Pinkerton w Madame Butterfly) oraz nagrał nowy album pt. Parlami d'amore, z najpiękniejszymi włoskimi piosenkami. W 2017 miał debiut w Nederlandse Reisopera jako Rodolfo w Cyganerii. ‎W sezonie 2017/2018 Tadeusz Szlenkier zadebiutował: partią Erosa w premierowej produkcji opery Różyckiego  Eros i Psyche w Operze Narodowej oraz w Operze Wrocławskiej rolami w Madame Butterfly i Carmen. W sezonie 2018/2019 rozpoczął współpracę jako solista ze Staatstheater Nürnberg w Niemczech. W jego planach na ten sezon jest również występ w Operze Narodowej jako Książe Mantui w Rigoletcie Verdiego.

Artysta wykonuje również repertuar oratoryjny, jak: Messa da Requiem Verdiego, IX Symfonia Beethovena i Requiem Mozarta.

Więcej>>

JOZEF BENCI ukończył konserwatorium w Bratysławie w 1997 i kontynuował studia w Akademii Muzycznej i Dramatycznej w Bratysławie oraz w Akademii Muzycznej im. Janáčka w Brnie (Czechy). Skończył studia w klasie Siergieja Koptchaka w Akademii Bratysławskiej w 2003. Zdobył laury konkursowe, m.in:  III nagrodę w International Cavalier Carl Vender’s Singing Competition w Bratysławie i wykonał serię koncertów laureatów we Włoszech; nagrodę specjalną Fundacji Darclée w Concursului International de Canto Hariclea Darclée w Braila () i wygrał prestiżowy Międzynarodowy Konkurs George'a Enescu w Bukareszcie; w 2006 z kolei zwyciężył w Międzynarodowym Konkursie Kammeroper Schloss Rheinsberg dla młodych śpiewaków w Berlinie.

Swoją karierę rozpoczął w 1998 jako gościnny solista Słowackiego Teatru Narodowego w Operze Kameralnej w Bratysławie; w 2004 zadebiutował w Operze Słowackiego Teatru Narodowego w Bratysławie; w 2007 został solistą tej czołowej słowackiej sceny operowej. Występował także w innych przedstawieniach operowych i koncertowych zarówno w swojej rodzinnej Słowacji, jak i w Czechach, Luksemburgu, Francji, Rumunii, Włoszech, Austrii, Polsce, Niemczech, Chinach i Japonii. Od 2013 zaczął śpiewać w Węgierskiej Operze Państwowej w Budapeszcie, w 2015 odbył trasę po Japonii. W 2017 miał udaną premierę w roli Le Cardinal de Broghni w operze La Juive F. Halevy'ego, w 2018 zaśpiewał w operze Sadko Rimskiego-Korsakowa w Słowackim Teatrze Narodowym.

Więcej>>

Rafał Sulima organista i wokalista, absolwent białostockiej filii Akademii Muzycznej w Warszawie, w której ukończył: klasę organów, studia Edukacji Artystycznej w zakresie Sztuki Muzycznej – specjalność Muzyka Kościelna oraz klasę śpiewu solowego. Swoje umiejętności doskonalił na wielu kursach interpretacji muzyki organowej i kameralnej oraz improwizacji organowej. Obecnie jest asystentem na Uniwersytecie Muzycznym w Białymstoku, gdzie uczy organów, improwizacji, śpiewu i akompaniamentu liturgicznego. Od 2003 pełni funkcję organisty w Bazylice pw. Nawiedzenia NMP w Świętej Lipce. Współpracuje z Chórem i orkiestrą Filharmonii i Opery Podlaskiej. Muzyk uczestniczył w ogólnopolskich konkursach organowych, bierze udział w wielu festiwalach muzycznych, zasiada w jury konkursowych, ma w swoich dorobku liczne koncerty organowe, kameralne, wokalne i jako dyrygent.

 

CHÓR AKADEMICKI UKW w Bydgoszczy. Zespół powstał w 1971 przy Instytucie Wychowania Muzycznego Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy Przez wiele lat przed chórem stawał Sylwester Matczak, teraz miejsce Profesora na podium dyrygenckim zajmują jego uznani i cenieni w sztuce chóralistyki wychowankowie i następcy, czyli prof. dr hab. Bernard Mendlik, profesor zwyczajny, dziekan UKW i dr hab. Benedykt Odya, profesor nadzwyczajny, prorektor UKW, oraz stale współpracuje mgr Tomasz Kotwica. Więcej>>

 

 


Źródło: Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy

Wybrane propozycje organizatora

Bydgoszcz / dzisiaj Filharmonia PomorskaWYDARZENIE IMPRESARYJNE - KONCERT DYPLOMANTÓW AKADEMII MUZYCZNEJ
Bydgoszcz / 24.05.2019 Filharmonia PomorskaW HISZPAŃSKIM RYTMIE
Bydgoszcz / 26.05.2019 Filharmonia PomorskaKONCERT DLA MAMY - PIOSENKI Z TEKSTAMI MARII CZUBASZEK
Bydgoszcz / 27.05.2019 Filharmonia PomorskaPORANKI MUZYCZNE DLA SENIORÓW
Bydgoszcz / 31.05.2019 Filharmonia PomorskaDZIEŃ DZIECKA W FILHARMONII