#Sztuki wizualne     

Izabela Łapińska: „Obraz kliniczny” – wernisaż

Data
wydarzenie archiwalnewstęp wolny
Miejscowość
Galeria Sztuki Wozownia - Toruń, ul. Rabiańska 20 / pokaż na mapie

 

Izabela Łapińska: „Obraz kliniczny

06.04 – 06.05.2018

otwarcie wystawy: 06.04 (piątek), godz. 18.00 / wstęp wolny

„Cykl fotografii Obraz kliniczny dotyka pojęcia tkanki, materii żywej bądź martwej, charakteryzującej się osobliwą budową i formą egzystencji. Szczególnie interesujące wydają się wynaturzenia o charakterze formalnym i biologicznym. Proces zmian zachodzących w strukturze tkanki. Projekt ma na celu wnikliwą fotograficzną obserwację i utrwalenie zjawisk naturalnych, choć często bezwiednych, niedostrzeganych, a czasem nawet świadomie pomijanych.

Merystem koncentruje się na roślinie, jej anatomii, kształcie, strukturze. Twórcza tkanka – merystem, tkanka roślin staje się obiektem artystycznej penetracji. Funkcję narzędzia wnikającego, igły penetracyjnej przejmuje obiektyw aparatu. Zwykły burak w studio fotograficznym wchodzi w rolę modela-celebryty. Za pomocą światła, kompozycji i kadru zmienia się w przedmiot uwodzący fakturą i kolorem. Kwiat, w zależności od czasu martwej egzystencji i ujęcia w ramie obrazu, przybiera antropomorficzne formy. Merystem ukazuje bogactwo istniejących zjawisk. Etiologię tkanki.

Biopsja pobiera tkankę żywą ujawniając podobieństwa i odmienności. Zakomponowane w przestrzeni kadru ciało podlega długotrwałemu procesowi percepcji, medycznej obserwacji – bezigłowemu badaniu no touch. Skóra haptycznie rani patrzącego. Fotografia przejawia silne inklinacje w kierunkach skrajnych, od ciał idealnych, z drobnym pęknięciem, do ciał bolesnych i mięsnych. Banalizacja widoku nagiego erotycznego ciała, „szykownego porno” jawi się w silnej opozycji do obnażania zwyczajnego ciała, wywołującego dyskomfort i poczucie niezasadnego wstydu. Gabinet osobliwości.

Autopsja w ciszy widzi na własne oczy. Uwiarygodnia fotografią intymną sekcję zwłok. Tkanka martwa, pozbawiona oznak życia, nadal zachowuje pozory bytu materialnego. Kształty, odciski, zimne cielesne formy nieutracone w procesie samodestrukcji i rozkładu. Anatomia śmierci. Corpus Mortuus. Niepokojąco puste ciało”.

Izabela Łapińska

 

Izabela Łapińska – absolwentka fotografii w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi, gdzie zrealizowała także doktorat i habilitację w dziedzinie sztuki filmowej. Jest profesor nadzwyczajnym łódzkiej szkoły filmowej. Ukończyła również studia na Uniwersytecie Łódzkim na kierunku kulturoznawstwo, specjalizacja filmoznawstwo. W dorobku posiada kilkadziesiąt wystaw fotograficznych krajowych i zagranicznych oraz liczne publikacje w periodykach m.in. francuskich, belgijskich, rosyjskich, czeskich, greckich. Prace artystki publikowane były w belgijskim wydawnictwie „Objectif”, we francuskiej edycji „PHOTO”, w polskim magazynie „Pozytyw” i „Camera Obscura”. Jej fotografie znajdują się w zbiorach prywatnych we Francji, Austrii, Luksemburgu, Belgii, Niemczech, Australii, Argentynie. Artystka łódzkiej Grupy 0+. Brałą udział w projektach międzynarodowych oraz w konferencjach naukowych, których tematyka bliska była zagadnieniom ciała w kulturze. Obok twórczości fotograficznej zajmuje się pisaniem teksów dotyczących fotografii, filmu i reklamy, z naciskiem na tematy oscylujące wokół erotyki, brzydoty ciała, nadużyć i wykluczenia w sztuce.

 

 

 


Źródło: Galeria Sztuki Wozownia

Wybrane propozycje organizatora

Toruń / 05.11.2018 Galeria Sztuki WozowniaMaciej Miłobędzki: „O potrzebie radykalnej prostoty” – wykład w ramach cyklu „Architektura w Wozowni”
Toruń / 05.11.2018 Galeria Sztuki WozowniaMaciej Miłobędzki: O potrzebie radykalnej prostoty – wykład w ramach cyklu „Architektura w Wozowni”
Toruń / 27.11.2018 Galeria Sztuki WozowniaCezary Lisowski: „Dobry design zawsze w cenie” – wykład w ramach cyklu „Projekt dla…”
Toruń / dzisiaj - 19.10.2018 Galeria Sztuki WozowniaGRAFICZNE EKSPERYMENTY (I i II) – zajęcia dla dzieci z cyklu „Sztuka prostoty szuka”
Toruń / 16.11.2018 - 17.11.2018 Galeria Sztuki WozowniaHybrydowość w grafice. Medium w poszukiwaniu swego czasu i sensu – sesja naukowa