#Muzyka     

Inauguracja 42. sezonu artystycznego

Data
11.09.2020 19:00
Miejscowość
CKK Jordanki - Toruń, Al. Solidarności 1-3 / pokaż na mapie
Przepraszamy, niektóre wpisy na naszym portalu mogą być nieaktualne. Z uwagi na zagrożenie związane z ryzykiem zachorowania na COVID-19, w trosce o zdrowie uczestników, organizatorzy odwołują niektóre wydarzenia, zwłaszcza z udziałem osób z grupy ryzyka (osoby starsze i przewlekle chore). Prosimy o weryfikację informacji bezpośrednio u organizatorów.
zaloguj się aby dodać przypomnienie e-mail lub na smartphone dodaj do kalendarza

Wydarzenie odbędzie się w ramach projektu Viva Beethoven! - 250. rocznica urodzin kompozytora.

Wystapią:
Petras Geniušas (Litwa) - fortepian
Toruńska Orkiestra Symfoniczna
Dainius Pavilionis (Litwa) - dyrygent

 

W programie:
L. van Beethoven - V Koncert fortepianowy Es-dur op. 73 „Cesarski”
P. Czajkowski - IV Symfonia f-moll op. 36

 

  -------------------------------------------------- Ludwig van  Beethoven był samotnikiem, podobnie jak Piotr Czajkowski. Obaj nie potrafili komunikować się ze światem za pośrednictwem słów. Woleli mówić za pomocą języka uniwersalnego – muzyki.

 

IV Symfonia f-moll op. 36 Piotra Czajkowskiego powstawała w bardzo trudnym dla kompozytora okresie, w czasie jego krótkotrwałego małżeństwa, które okazało się wielką porażką. Czajkowski wtedy bardzo cierpiał, próbował nawet popełnić samobójstwo. Wszystkie te traumatyczne przeżycia odcisnęły swe piętno na jego muzyce – na Czwartej Symfonii, określanej często mianem autobiograficznej. Kompozytor poświęcił ją swojej najlepszej przyjaciółce, a zarazem wieloletniej protektorce – Nadjeżdzie von Meck, z którą nigdy osobiście się nie spotkał, ale prowadził ożywioną korespondencję.  Wokół muzyki Czajkowskiego przez wiele lat toczyły się debaty, czy traktować ją jako kategorię programową i w tym duchu interpretować, czy też pozwolić, by muzyka jednego z najwybitniejszych rosyjskich kompozytorów żyła własnym, niezależnym życiem. Polemiki wokół programowości były uzasadnione  bowiem Czajkowski bardzo długo chował programy swoich kompozycji do szuflady i skrzętnie skrywał ich treść przed światem. Jednak 17 lutego 1827 roku napisał list do Nadjeżdy, w którym opisał treść Czwartej. Właśnie tę kompozytor lubił i cenił najbardziej i chyba dlatego jego własne słowa pozwalają zrozumieć ten utwór najlepiej, pomagają odkryć go na nowo.

 

V Koncert fortepianowy Es-dur op. 73 zwany „Cesarskim” jest ostatnim dziełem Beethovena na fortepian i orkiestrę. Kompozytor tworząc tę kompozycję nawiązał do popularnej w jego czasach tradycji koncertów wojskowych. W tym arcydziele o symfonicznym charakterze fortepian wiedzie prym, a orkiestra  partneruje instrumentowi solowemu z iście symfonicznym rozmachem. Z kolei część II (Adagio un poco mosso)  świadczy o tym, że kategoria liryzmu nie była Beethovenowi obca.    dr Aneta Derkowska - muzykolog -------------------------------------------------- Mecenas Główny   Dofinansowanie Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca     Mecenasi               


Źródło: Toruńska Orkiestra Symfoniczna

Wybrane propozycje organizatora

Toruń / 15.08.2020 CKK JordankiPolska muzyka filmowa
Toruń / 22.08.2020 CKK JordankiUwertury i makarony
Toruń / 29.08.2020 CKK JordankiBEETHOVEN ELECTRIC 2D
Toruń / 05.09.2020 CKK JordankiPodróż przez świat opery
Toruń / 25.09.2020 CKK JordankiSimply the best! Największe hity ekranu