#Muzyka     

Das Wohltemperierte Klavier

Data
23.09.2020 19:00
Miejscowość
Filharmonia Pomorska - Bydgoszcz, Andrzeja Szwalbego 6 / pokaż na mapie
Przepraszamy, niektóre wpisy na naszym portalu mogą być nieaktualne. Z uwagi na zagrożenie związane z ryzykiem zachorowania na COVID-19, w trosce o zdrowie uczestników, organizatorzy odwołują niektóre wydarzenia, zwłaszcza z udziałem osób z grupy ryzyka (osoby starsze i przewlekle chore). Prosimy o weryfikację informacji bezpośrednio u organizatorów.
zaloguj się aby dodać przypomnienie e-mail lub na smartphone dodaj do kalendarza

BYDGOSKI FESTIWAL MUZYCZNY W KORONIE

Ewa Pobłocka fortepian

Konrad Mielnik  prowadzenie

 

Johann Sebastian Bach – 24 Preludia i Fugi z I tomu Das Wohltemperierte Klavier

 

Informujemy, że przed każdym koncertem od Melomanów będziemy pobierać dane osobowe w postaci imienia, nazwiska oraz nr tel. kontaktowego w celu zapobiegania, przeciwdziałania i zwalczania COVID-19. Dane udostępnione będą jedynie instytucjom uprawnionym ustawowo, w tym właściwemu państwowemu inspektorowi sanitarnemu.
KLAUZULA COVID-19>>

 

Bilety do nabycia na www.bilety24.pl
oraz w kasie biletowej FP

Das Wohltemperierte Klavier (dokładne tłumaczenie – Właściwie temperowany instrument klawiszowy) – to dwutomowy zbiór dwóch cykli po 24 preludia i fugi  (BWV 846–893) na instrument klawiszowy. Pierwszy tom powstał w 1722 podczas pobytu Bacha w Köthen (Anhalt), drugi zaś 20 lat później w Lipsku. Oba wydano drukiem w 1801.

Pierwszy tom Das Wohltemperierte Klavier Bach stworzył dla celów dydaktycznych, jak sam napisał, „na użytek młodzieży muzycznej chcącej się uczyć, a szczególnie dla tych, którzy już są zaawansowani w nauce". Cykl ma charakter kanoniczny i kluczowe znaczenie w historii muzyki. Poczynając od pierwszej połowy XIX w., wchodzi w repertuar wielu pianistów. Muzyka ta wywarła też istotny wpływ na kompozytorów od Mozarta, Beethovena poczynając, po Brahmsa, Szostakowicza i wielu innych; zainspirowały nawet Chopina podczas komponowania etiud.

Das Wohltemperierte Klavier w kreacji prof. Ewy Pobłockiej, wielkiej pianistki, wybitnej chopinistki to gwarancja niezapomnianych przeżyć. „Bachowskie preludia i fugi olśniewają bowiem rozmaitością stylów: wirtuozowskiego, tanecznego czy też głęboko kontemplacyjnego”, zaś sama mistrzyni fortepianu oznajmiła: „A do Bacha mam specjalny stosunek, ale też ta muzyka wymaga specjalnego nastawienia. Bacha nie można grać 'z marszu', ani mieszać go z inną muzyką. Podobnie jest z Schubertem”.

(Źródło: „Studio” 1994, nr 5)

Ewa Pobłocka laureatka 10. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (1980), uhonorowana również nagrodą Polskiego Radia za najlepsze wykonanie mazurków. Studiowała w Gdańskiej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej pod kierunkiem Zbigniewa Śliwińskiego i Jerzego Sulikowskiego oraz podyplomowo w Hamburgu u Conrada Hansena. Korzystała również z konsultacji artystycznych Jadwigi Sukiennickiej, Rudolfa Kerera, Tatiany Nikołajewej i Marthy Argerich. Występy rozpoczęła w 1970 w duecie z matką, wybitną śpiewaczką Zofią Janukowicz-Pobłocką. W 1977 zwyciężyła w Międzynarodowym Konkursie im. G. Viottiego w Vercelli, dwa lata później otrzymała Złoty Medal na Międzynarodowym Festiwalu Młodych Laureatów w Bordeaux. Artystka koncertowała niemal we wszystkich krajach Europy, a także w obu Amerykach, w Chinach, Indonezji, Wietnamie, Republice Południowej Afryki, Singapurze, Korei, Japonii oraz w Australii. Nagrała ponad 50 płyt z repertuarem od baroku do współczesności. Wiele z nich nagrodzono, także dwoma Fryderykami. Pianistka jest bardzo cenionym pedagogiem bydgoskiej Akademii Muzycznej oraz gościnnie – Uniwersytetu Sztuk Pięknych i Muzyki Geidai w Tokio i Nagoi. Była jurorem krajowych i zagranicznych konkursów pianistycznych, w tym pierwszego Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych w Warszawie (2018). Więcej>>

Konrad Mielnik producent i publicysta muzyczny. Absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie fortepianu Zbigniewa Śliwińskiego. Studia Podyplomowe ukończył w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Dyrektor artystyczny i szef Redakcji Kultury Rozgłośni Regionalnej Polskiego Radia w Gdańsku – Radia Gdańsk S.A. Pomysłodawca i dyrektor Gdańskiego Festiwalu Muzycznego. Laureat i również juror międzynarodowych konkursów radiowych. Oprócz działalności radiowej współpracuje z innymi mediami (Polskie Radio, Telewizja Polska, prasa) oraz organizatorami najważniejszych wydarzeń artystycznych w kraju.

 

 


Źródło: Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy

Wybrane propozycje organizatora

Bydgoszcz / 15.08.2020 Filharmonia PomorskaKONCERT NA WODZIE - KONCERT PRZENIESIONY NA 15.08.2021
Bydgoszcz / 28.08.2020 Filharmonia Pomorska MAGIA KINA
Bydgoszcz / 05.09.2020 Filharmonia PomorskaWYDARZENIE IMPRESARYJNE: MELA KOTELUK – MIGAWKA
Bydgoszcz / 06.09.2020 Filharmonia PomorskaWYDARZENIE IMPRESARYJNE: KONCERT OSIECKA, MŁYNARSKI, PRZYBORA – P. MACHALICA, Z. ZAMACHOWSKI, H.ŚLESZYŃSKA, M. JANUSZKIEWICZ I INNI
Bydgoszcz / 09.09.2020 Filharmonia PomorskaKONCERT KAMERALNY