#Muzyka     

Beethoven. W twórczym szale # 1 – koncert kameralny

Data
15.12.2020 - 30.06.2021
Miejscowość
CKK Jordanki - Toruń, Al. Solidarności 1-3 / pokaż na mapie
Przepraszamy, niektóre wpisy na naszym portalu mogą być nieaktualne. Z uwagi na zagrożenie związane z ryzykiem zachorowania na COVID-19, w trosce o zdrowie uczestników, organizatorzy odwołują niektóre wydarzenia, zwłaszcza z udziałem osób z grupy ryzyka (osoby starsze i przewlekle chore). Prosimy o weryfikację informacji bezpośrednio u organizatorów.

Wydarzenie odbędzie się w ramach projektu Viva Beethoven! - 250. rocznica urodzin kompozytora.

UWAGA! Zgodnie z wytycznymi Prezesa Rady Ministrów z 4 listopada 2020 r. koncert nie może odbyć się z udziałem publiczności. Aktualne informacje dotyczące naszej działalności tutaj Zapraszamy na koncert w formule online, który będzie transmitowany 15 grudnia o godz. 19:00 na naszym kanale Youtube.
Koncert będzie dostępny na naszym kanale do końca czerwca 2021 r.  

Wystąpią:
Marcin Zdunik - wiolonczela
Aleksander Dębicz – fortepian W programie:
Improwizacje w stylu młodzieńczych kompozycji Beethovena
L. van Beethoven - Wariacje Es-dur na temat z opery „Czarodziejski flet” W.A. Mozarta
***
Improwizacje duetowe oparte na tematach z sonat fortepianowych, wiolonczelowych i skrzypcowych Beethovena ______________________________ Spośród trzech zbiorów wariacji na wiolonczelę i fortepian skomponowanych przez Beethovena dwa napisane zostały do operowych tematów Czarodziejskiego fletu Mozarta. Posiadają one salonowy charakter i są przeznaczone na potrzeby muzykowania amatorskiego. Cykl siedmiu nieopusowanych Wariacji Es-dur na wiolonczelę i fortepian na temat Bei Männern, welche Liebe fühlen (W mężczyźnie, który czuje miłość) powstał w 1801 roku lecz nie znamy jego genezy. Wiemy jedynie, że był podarunkiem dla hrabiego Johanna von Browna-Camus – mecenasa Beethovena. Temat wariacji pochodzi z operowego duetu Paminy i Papagena (z I aktu). W omawianych wariacjach partia fortepianu symbolizuje Paminę, a partia wiolonczeli – jej wielbiciela. Temat wariacji pozwala na snucie dialogu między instrumentami. Środkowa wariacja kontrastuje z pozostałymi trybem molowym (es-moll), a najbardziej kantylenowa, przedostatnia wariacja poprzedza energetyczny finał. O operze Mozarta Beethoven pisał:  „Największym dziełem Mozarta pozostanie Czarodziejski flet (…) użyte są w nim bowiem wszystkie gatunki muzyki od pieśni poprzez chorał aż do fug”. Dzieło Mozarta doceniał też inny wielki reformator opery, wielki zazdrośnik – Richard Wagner: „Kwintesencja wszystkich najszlachetniejszych kwiatów sztuki wydaje się być tu zjednoczona i stopiona w jeden wspaniały bukiet. Jaka niewymuszona, a jednocześnie szlachetna popularność każdej melodii, od najprostszej do najpotężniejszej. Tworząc (Czarodziejski flet A.D.) geniusz Mozarta wykonał zbyt duży krok: tworząc niemiecką operę dał światu dzieło mistrzowskie, skończenie doskonałe, niemożliwe do prześcignięcia”.

dr Aneta Derkowska- muzykolog    


Źródło: Toruńska Orkiestra Symfoniczna

Wybrane propozycje organizatora

online / dzisiaj CKK JordankiKoncert z okazji 100. rocznicy śmierci C. Saint-Saënsa
online / 15.05.2021 CKK JordankiKoncert z okazji 100. rocznicy śmierci C. Saint-Saënsa
online / 22.05.2021 CKK JordankiKoncert z okazji 100. rocznicy śmierci C. Saint-Saënsa
Toruń / 23.05.2021 CKK Jordanki, scena plenerowaCZAS DLA NAS | Koncert (nie tylko) dla mamy
online / 26.05.2021 CKK JordankiKoncert z okazji 100. rocznicy śmierci C. Saint-Saënsa