#Taniec     

Balet „Romeo i Julia”

Data
21.04.2018 19:00
Miejscowość
Opera Nova - Bydgoszcz, ul. Marszałka Focha 5 / pokaż na mapie
Kompozytor: Sergiusz Prokofiew
Data premiery: 21.04.2018
Choreografia: Paul Chalmer
Wykonawcy: Balet i Orkiestra Opery Nova w Bydgoszczy
 
Realizatorzy:
choreografia: PAUL CHALMER
kierownictwo muzyczne: MACIEJ FIGAS
scenografia: DIANA MARSZAŁEK
kostiumy: AGATA UCHMAN
reżyseria świateł : MACIEJ IGIELSKI
asystent choreografa: AURORA BENELLI
:
autor plakatu: DIANA MARSZAŁEK
 
Obsada:
Dyrygent: Maciej Figas
 
 
 
„Romeo i Julia" Szekspira. Co to za temat ! Jakby stworzony do muzyki – Hector Berlioz

Libretto baletu podąża za tekstem tragedii Szekspira, choć w zamierzeniu kompozytora dzieło miało skończyć się… happy endem! Prokofiew wprowadził na scenę wyraziste obrazy muzyczne, prawdę ludzkich uczuć, oryginalną inwencją muzyczną przetwarzał literacki pierwowzór. Każda z postaci ma swój charakterystyczny motyw przewodni, stworzony poprzez wrażliwość psychologiczną Prokofiewa, indywidualny portret muzyczny. Kapitalne są także sceny rodzajowe i zbiorowe. Kompozytor, kontynuując osiągnięcia Czajkowskiego, pogłębił w swej twórczości poetyckość i symfoniczną dramaturgię muzyki. Tytuł ten, niewystawiany w bydgoskiej Operze od przeszło 30.lat (poprzednie realizacje: 1962 r. - choreografia Rajmund Sobiesiak i 1987 - choreografia Przemysław Śliwa), przygotowywany jest przez twórców, którzy zrealizowali na naszej scenie tak głośne spektakle baletowe, jak „Dziadek do orzechów” czy „Zniewolony umysł”.

Zaproszenie do stworzenia choreografii przyjął ponownie Paul Chalmer, wybitny tancerz i choreograf, który akcję „Romea i Julii” przenosi w przestrzeń i czas epoki elżbietańskiej.

Paul Chalmer – choreograf. Urodził się w Ottawie w Kanadzie. Naukę tańca pobierał w National Ballet School of Canada. Jego zachwyt baletami choreografa Johna Cranko był motywacją do opuszczenia Kanady i związania się w 1980 roku z zespołem Stuttgarter Ballett, gdzie trzy lata później został solistą, tańcząc wiele głównych ról z jego repertuaru. Występował także jako gościnny solista w The English National Ballet, The Birmingham Royal Ballet, The Scottish Ballet, The London City Ballet, Teatro Colon w Buenos Aires, Teatro dell’ Opera di Roma i w mediolańskim Teatro alla Scala. Tańczył m.in. w choreografiach Georgesa Balanchine’a, Jiříego Kyliána, Kennetha MacMillana, Johna Neumeiera, Williama Forsythe’a i Uwe Scholza. W 1999 roku Paul Chalmer został baletmistrzem zespołu baletowego Sächsische Staatsoper Ballett (Semperoper) w Dreźnie, a w 2000 na zaproszenie Uwa Scholza został baletmistrzem zespołu Leipziger Ballett. Zadebiutował także jako choreograf. W latach 2005-2010 Paul Chalmer był dyrektorem zespołu baletowego opery w Lipsku. Dla Leipziger Ballett stworzył takie produkcje jak Jezioro łabędzie (2005), Dziadek do orzechów (2007), Ognisty ptak (2008), Giselle (2009) i Pietruszka (2009). W 2010 roku Chalmer stworzył nową, pełnospektaklową choreografię dla Opery Rzymskiej z okazji 200. rocznicy urodzin Fryderyka Chopina. W 2011 roku był jurorem podczas Międzynarodowego Konkursu Baletowego Prix de Lausanne. W tym samym roku stworzył choreografię do Jeziora łabędziego dla zespołu MaggioDanza, z premierą podczas festiwalu Maggio Musicale Fiorentino. W listopadzie 2013 roku zespół baletowy przy Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse w Paryżu wystawił jego Romeo i Julię. W 2014 r. Balet Teatru Wielkiego w Poznaniu przygotował premierę „Kopciuszka” Prokofiewa w choreografii Paula Chalmera. W maju/czerwcu 2014 roku balet Opery Rzymskiej zrealizował Śpiącą królewnę w jego choreografii. W 2015 r. dla Opery Nova w Bydgoszczy stworzył choreografię do "Dziadka do orzechów" Piotra Czajkowskiego.Kolejna produkcja Paula Chalmera, "Trzej muszkieterowie" z partyturą zamówioną u Jana Kucery, miała premierę w marcu 2017 roku w Śląsko-Morawskim Teatrze w Ostrawie (Czechy).

Maciej Figas – kierownictwo muzyczne.

Ukończył Wydział Wychowania Muzycznego i Rytmiki Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz Wydział Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Poznaniu ( kierunek studiów dyrygentura) w klasie prof. Witolda Krzemieńskiego. Przez dwa lata był także studentem Wydziału Wokalno-Aktorskiego gdańskiej uczelni. Pracę zawodową rozpoczął w styczniu 1988 r. w Operze Nova w Bydgoszczy , najpierw jako asystent dyrygenta, później dyrygent, a od kwietnia 1991 r. jako jej dyrektor artystyczny.W listopadzie 1992 r. powołany na stanowisko dyrektora Opery Nova, które piastuje do dziś. W swoim repertuarze posiada szereg przedstawień operowych, baletowych, operetkowych, musicale .Na scenie Opery Nova sprawował kierownictwo muzyczne oper: „Carmen” Bizeta, „Nabucco”, „Traviaty” Verdiego , „Turandot”, „Toski” , „Madamy Butterfly” Pucciniego, „Mefistofelesa” Boita, „Opowieści Hoffmanna” Offenbacha, „Manru” Paderewskiego, "Rusałki" Dworzaka, operetek : „Wesołej wdówki” i „Krainy uśmiechu” Lehára, „Zemsty nietoperza” i "Barona cygańskiego" Straussa, „Hrabiny Maricy” Kálmána, musicalu "My Fair Lady" Loewego-Lernera, baletów : "Dziadek do orzechów" Czajkowskiego oraz „Stabat Mater. Harnasie” do muzyki Szymanowskiego. Gościł na scenach muzycznych Niemiec, Holandii i Luksemburga, prowadząc wiele spektakli i koncertów. Wielokrotnie uczestniczył w Letnim Festiwalu Operowym w Xanten, w ramach którego prowadził m.in. Galowy Koncert z udziałem słynnego tenora wagnerowskiego René Kollo. Maciej Figas ma w swoim dorobku fonograficznym nagranie opery Stanisława Moniuszki „Straszny dwór”, dokonane pod jego dyrekcją w 1994 r. , nagranie opery Paderewskiego „Manru” po raz pierwszy zrealizowane w technice DVD , nagranie pierwszej polskiej DVD z operą "Rusałka" Dworzaka. Inicjator corocznego ( od 1994 r.) Bydgoskiego Festiwalu Operowego, którego 24. dotychczasowe edycje były znakomitą formą promocji sztuki operowej i animacji życia kulturalnego miasta, a jubileuszowa 25 odsłona odbędzie się od 21 kwietnia do 5 maja 2018 r. Do występów na bydgoskiej scenie pozyskał tak wybitnych śpiewaków jak m.in. Małgorzata Walewska, Stefania Toczyska, Ko Seng Hyoun , Adam Kruszewski. Dwukrotnie uhonorowany nagrodą „Bydgoszczanina Roku”, przyznawaną przez lokalne media. oraz medalem "Gloria Artis"

Diana Marszałek.Scenografka teatralna i filmowa

W swoim dorobku ma blisko 40 realizacji scenograficznych i kostiumograficznych w najważniejszych polskich teatrach, m.in.: Teatrze Wielkim Operze Narodowej, Powszechnym, Polskim, Ateneum i Polonia w Warszawie, Muzycznym w Gdyni, Polskim i Współczesnym we Wrocławiu, Teatrze im. Słowackiego w Krakowie, Wielkim w Poznaniu i Operze Nova w Bydgoszczy. Pracowała także przy takich produkcjach filmowych jak: Katyń oraz Felix, Net i Nika. Na swoim koncie ma wiele realizacji operowych i baletowych. W bydgoskiej Operze Nova tworzyła przestrzeń sceniczną do autorskiego baletu Roberta Bondary Zniewolony umysł na podstawie tekstu Czesława Miłosza z muzyką Philipa Glassa i Wojciecha Kilara, a z reżyserką Natalią Babińską, stworzyła scenografię do Rigoletta Giuseppe Verdiego oraz do Halki (we współpracy z Julią Skrzynecką) Stanisława Moniuszki przygotowanej specjalnie na jubileuszowy XX Festiwal Operowy. W Teatrze Wielkim w Łodzi zaprojektowała w 2014 roku scenografię do nagrodzonej Złotą Maską opery “Cyrulik Sewilski” w reżyserii Natalii Babińskiej. Wraz z Julią Skrzynecką przygotowała scenografię i kostiumy do baletu Persona Roberta Bondary w Teatrze Wielkim Operze Narodowej oraz do Čiurlionisa Giedriusa Kuprevičiusa i Roberta Bondary w Litewskim Narodowym Teatrze Opery i Baletu w Wilnie. 

Agata Uchman.Kostiumografka, scenografka, projektantka mody

Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie ukończyła Wydział Scenografii i Malarstwa. Działa na zderzeniu sztuki i designu. W Teatrze Muzycznym ROMA robiła maski do Upiora w operze A. Lloyda Webbera, współpracowała artystycznie z M. Tesławską przy operze La Gioconda Ponchiellego (Opera Nova) i Les MisérablesC.M. Schönberga. Wzięła udział w realizacjach Teatru Nowego im. T. Łomnickiego w Poznaniu jako kostiumograf przy Bestii J. Wiśniewskiego (na podstawie Rozbitego dzbana H. von Kleista), a jako kostiumograf i scenograf przy Elsynorze
G. Gołaszewskiego i S. Adamczaka. Projektowała kostiumy dla Teatru Muzycznego w Poznaniu (Jekyll & Hyde F. Wildhorna, Evita A. Lloyda Webbera, Nine Yeston/Kopit), Opery na Zamku w Szczecinie (Crazy for You G. i I. Gershwinów), Opery Nova w Bydgoszczy (Dziadek do orzechów P. Czajkowskiego), Opery i Filharmonii Podlaskiej (Cyganeria G. Pucciniego w reżyserii Marii Sartovej) i dla Opery Bałtyckiej (Nabucco G. Verdiego). Jest autorką kostiumów i scenografii do wielu artystycznych projektów filmowych w Polsce i zagranicą, m.in. The Big Leap(scenografia i kostiumy), horroru Urban Explorer (dekoracja wnętrz), Die Alte Frau (dyrektor artystyczny), Village of Unborn Children (kostiumy), One of Us (scenografia i kostiumy), Kop głębiej (kostiumy), Ciemnego pokoju nie trzeba się bać (kostiumy i dekoracja wnętrz), Dotknięcie anioła (kostiumy), serii MTV Pimp My Room(scenografia). W latach 2013–2016 tworzyła autorską markę NUMERuchman/winiarska łączącą design i modę; NUMER jako projekt artystyczny brał udział w wystawach i publikacjach z nowym polskim designem, zaproszony został na Berlin Fashion Week. Prace kostiumograficzne artystki znalazły się na międzynarodowej wystawie w Państwowym Centralnym Muzeum Teatralnym im. A.A. Bachruszyna w Moskwie (ukazującej ostatnie 25 lat projektowania kostiumów na świecie). Artystka należy do Stowarzyszenia Filmowców Polskich oraz Polskiego Centrum OISTAT (międzynarodowej organizacji scenografów).

Aurora Benelli asystent choreografa 

Po baletowych lekcjach z Brendą Hamlyn w rodzinnej Florencji Aurora kontynuowała naukę tańca w Royal Ballet School w Londynie. Wcześnie podjęła pracę w głównych włoskich teatrach i szybko tańczyła solowe role. Dołączyła do Compagnia Italiana di Balletto, kierowanej przez CarlięFracci i Beppe Menegattiego, często tańcząc ważne solowe role, takie jak Myrtha w „Giselle” i Wróżka Bzu w ”Śpiacej królewnie”, występując na scenie wspólnie z międzynarodowej sławy artystami, takimi jak Carla Fracci, Lawrence Rhodes , Lynn Seymour, Eva Evdokimova, Paul Chalmer, Gheorghe Iancu i Alessandro Molin i inni. Rozszerzając swój repertuar o utwory neoklasyczne i współczesne, zinterpretowała role stworzone role przez choreografów, takich jak Antonella Agati, Millicent Hodson, Kenneth Archer i Wayne McGregor. Obecnie aktywnie zaangażowana jako nauczyciel i mistrz baletu, Aurora Benelli pracowała z Compagnia Italiana di Balletto Carli Fracci, Wayne McGregor Random Dance (teraz Studio Wayne McGregor) w Londynie, w projekcie Mimesis kierowanym przez Elisabettę Terabust w Teatro Comunale we Florencji, oraz jako gościnnie w Laban Center w Londynie. Współpracowała z Paulem Chalmerem przy produkcji „ Giselle” i „Ognistego ptaka” w Leipzig Ballet. Aurora Benelli posiada najwyższe kwalifikacje do kwalifikacji ABT® National Training Curriculum i jest certyfikowanym nauczycielem ABT®NTC. Od 2011 roku Aurora Benelli jest nauczycielką z certyfikatem Gyrokinesis® Level 1.
Romeo i Julia


Źródło: Opera Nova

Wybrane propozycje organizatora

Bydgoszcz / dzisiaj Opera Nova w BydgoszczyBaron cygański
Bydgoszcz / 21.09.2018 Opera Nova w BydgoszczyBaron cygański
Bydgoszcz / 22.09.2018 Opera Nova w BydgoszczyBaron cygański
Bydgoszcz / 23.09.2018 Opera Nova w BydgoszczyBaron cygański
Bydgoszcz / 25.09.2018 Opera NovaMagiczne zabawki