#Muzyka     

Akademie für Alte Musik Berlin

Data
04.10.2020 17:00
Miejscowość
Filharmonia Pomorska - Bydgoszcz, ul. Szwalbego 6 / pokaż na mapie
Przepraszamy, niektóre wpisy na naszym portalu mogą być nieaktualne. Z uwagi na zagrożenie związane z ryzykiem zachorowania na COVID-19, w trosce o zdrowie uczestników, organizatorzy odwołują niektóre wydarzenia, zwłaszcza z udziałem osób z grupy ryzyka (osoby starsze i przewlekle chore). Prosimy o weryfikację informacji bezpośrednio u organizatorów.
zaloguj się aby dodać przypomnienie e-mail lub na smartphone dodaj do kalendarza

BYDGOSKI FESTIWAL MUZYCZNY W KORONIE
Akademie für Alte Musik Berlin
Kristian Bezuidenhout
klawesyn
Bernhard Forck kierownictwo muzyczne, koncertmistrz

Magdalena Miśka-Jackowska prowadzenie

 

Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788) - Koncert klawesynowy d-moll Wq 17
Wilhelm Friedemann Bach (1710-1784) - Symfonia F-dur FK 67
Johann Wilhelm Hertel (1727-1789) - Koncert klawesynowy f-moll
Carl Philipp Emanuel Bach - Symfonia C-dur Wq 182,3
Wilhelm Friedemann Bach - Koncert klawesynowy g-moll

 

Informujemy, że przed każdym koncertem od Melomanów będziemy pobierać dane osobowe w postaci imienia, nazwiska oraz nr tel. kontaktowego w celu zapobiegania, przeciwdziałania i zwalczania COVID-19. Dane udostępnione będą jedynie instytucjom uprawnionym ustawowo, w tym właściwemu państwowemu inspektorowi sanitarnemu.

KLAUZULA COVID-19>>

 

Bilety do nabycia na www.bilety24.pl
oraz w kasie biletowej FP

 

 

Przodkowie Bachów, sławnej rodziny niemieckich muzyków, osiedli w Turyngii na początku XVI w. Protoplastą rodu był Veit Bach, węgierski piekarz. Jego syn Johannes Bach (zm. w 1626) był pierwszym profesjonalnym muzykiem w rodzinie, był dudziarzem; z kolei jego pierwszy prawnuk - Johann Ambrosius był ojcem Johanna Sebastiana Bacha. W ciągu trzech wieków rodzina Bachów wydała wielu wybitnych kompozytorów, organistów, kantorów, muzyków miejskich, budowniczych organów, stąd na przykład w turyńskim Erfurcie nazwisko Bach stało się synonimem zawodu muzyka. Johann Sebastian Bach oraz jego syn Carl Philipp Emanuel dokonali spisu przodków rodu, zawiera on 53 pozycje. Wiele dzieł Johanna Sebastiana Bacha zachowało się właśnie dzięki jego dzieciom. Carl Philipp Emanuel nazywał te uchronione utwory „Archiwum Starego Bacha”.

Carl Philipp Emanuel Bach, kompozytor, pianista i klawesynista, drugi z synów Johanna Sebastiana Bacha i jego pierwszej żony Marii Barbary, zwany „berlińskim” lub „hamburskim” Bachem. Urodził się w Weimarze. Był nadwornym klawesynistą króla Fryderyka II w Berlinie i Poczdamie oraz  kantorem w Hamburgu. Skomponował prawie 900 utworów. W swojej epoce uchodził za jednego z najlepszych pianistów w Europie, w Niemczech zaś za najwybitniejszego przedstawiciela stylu galant oraz czołowego reprezentanta stylu Sturm und Drang. W porównaniu z twórczością ojca, muzyka C.Ph.E. Bacha cechuje się uproszczeniem form, melodyjnością, a także lekkością i elegancją charakterystyczną dla muzyki francuskiej. Przez współczesnych był poważany bardziej niż ojciec. Jego muzykę fortepianową wysoko cenili Haydn, Mozart i Brahms, podziwiał go Beethoven.

Wilhelm Friedemann Bach był najstarszym synem Jana Sebastiana i Marii Barbary, znany też jako „Bach drezdeński” lub „Bach hallski”. Uważany przez ojca za najzdolniejszego, lecz w przeciwieństwie do innych członków rodziny wiódł próżniacze i pełne przygód życie, a jego kariera była ciągiem niewykorzystanych możliwości. Wśród jego kompozycji, z których niewiele zostało wydrukowanych, znajdują się kantaty kościelne i utwory instrumentalne. Jest przedstawicielem „sentymentalizmu” w muzyce, w jego dziełach współistnieją zarówno elementy nowego stylu galant, jak i odchodzącego już w przeszłość baroku. Zaliczany jest też do głównych reprezentantów stylu Sturm und Drang. Pomimo swojego uznanego geniuszu jako organisty, improwizatora i kompozytora, nie mógł znaleźć stałego zajęcia. Zmarł w biedzie w Berlinie, niedoceniany przez współczesnych.

Johann Wilhelm Hertel był niemieckim kompozytorem, klawesynistą i skrzypkiem. Urodził się w Eisenach, w rodzinie muzyków i był tak wspaniałym klawesynistą, że już w wieku 12 lat akompaniował ojca. Po studiach muzycznych w Zerbst i Berlinie Hertel przeniósł się do Księstwa Meklemburskiego-Schwerina, gdzie zrobił udaną karierę, początkowo jako główny, a później dworski kompozytor, a także podjął się nauczania. Hertel napisał symfonie, koncerty solowe, sonaty klawesynowe, pieśni, hymny, kantaty i oratoria.

Kristian Bezuidenhout absolwent Eastman School of Music w USA. Regularnie koncertuje w Ameryce Północnej, Europie, Republice Południowej Afryki, Wielkiej Brytanii, Australii i Azji, grając na fortepianie, klawesynie i historycznym fortepiano. W 2001 zdobył I nagrodę oraz nagrodę publiczności na 38. Festival of Flanders International Fortepiano Competition w Brugii, co było dużym wyróżnieniem, ponieważ w historii konkursu nagroda ta została przyznana tylko trzykrotnie. W tym samym roku oficjalnie zadebiutował w Carnegie Hall w Nowym Jorku oraz nagrał płytę z sonatami i fantazjami Mozarta dla Fleur de Son. Zajmuje się również działalnością pedagogiczną, prowadzi klasę pianoforte oraz zajęcia z zakresu osiemnastowiecznej praktyki wykonawczej w Chautauqua Institution i Eastman School of Music. W 2006, 2007, 2008, 2010 i 2012 wystąpił w Warszawie podczas festiwalu „Chopin i jego Europa". W sezonie 2017/18 został dyrektorem artystycznym Freiburger Barockorchester i głównym gościnnym dyrygentem English Concert. Jako solista i kameralista koncertował w Londynie, Rzymie, Amsterdamie, Stuttgarcie, Monachium, Kolonii, Berlinie, USA i Japonii. Więcej>>

Akademie für Alte Musik Berlin, zwana także AKAMUS, została założona w Berlinie w 1982. Uznawana obecnie za jedną z czołowych światowych orkiestr kameralnych, cieszy się niespotykanym pasmem sukcesów. Zespół regularnie występuje w najważniejszych ośrodkach muzycznych Europy, Azji i obu Ameryk. Każdego roku daje około 100 koncertów, wykonując zarówno utwory kameralne, jak i symfoniczne. Od wielu lat pozostaje w szczególnej i trwałej artystycznej relacji artystycznej z René Jacobsem. Ich wspólne produkcje w Theater an der Vien za każdym razem są wysoko cenione przez międzynarodową prasę. Orkiestra regularnie koncertuje z uznanymi solistami, jak Isabelle Faust, Andreas Staier, Alexander Melnikov, Anna Prohaska, Werner Güra, Michael Volle czy Bejun Mehta. Rozszerzyła też swoje artystyczne horyzonty o współpracę z zespołem tańca współczesnego Sasha Waltz & Guests, aby stworzyć tak innowacyjne produkcje, jak Dydona i Eneasz Purcella oraz Medea Dusapina. Międzynarodowy sukces AKAMUS podkreśla ponad milion sprzedanych płyt. Zdobyły one wiele prestiżowych nagród, w tym: the Grammy Award, Diapason d'Or, the Cannes Classical Award, the Gramophone Award, the Edison Award, the German Record Critics’ Award, the MIDEM Classical Award 2010 oraz Choc de l’Année, ponadto Zespół został uhonorowany nagrodą Telemann-Preis, a w 2014 Bach-Medaille i ECHO Klassik. W ostatnim czasie jego dyskografię uzupełniły Koncerty skrzypcowe J. S. Bacha nagrane z Isabelle Faust oraz Wielka msza c-moll z Chórem Bawarskiego Radia pod dyrekcją Howarda Armana. Więcej>>

Bernhard Forck koncermistrz, skrzypek, po ukończeniu studiów w 1986 w Hochschule für Musik Hanns Eisler w Berlinie ostał członkiem Berlin Symphony Orchestra. Jednocześnie zainteresował się historyczną praktyką wykonawczą i studiował u kilku wiodących autorytetów w tej dziedzinie. Jest członkiem AKAMUS od powstania orkiestry i odegrał kluczową rolę w jej sukcesach. Kariera artysty jako skrzypka rozkwitła również dzięki pracy z berlińskim Barockiem Solisten, którego jest członkiem. Ponadto założył Manon Quartet Berlin w 1995, który poświęcił się muzyce drugiej szkoły wiedeńskiej. W latach 2007-2019 był dyrektorem muzycznym Handel Festival Orchestra w Halle i dyrektorem artystycznym cyklu koncertowego Händel zu Hause. Jest pedagogiem w Hochschule für Musik Hanns Eisler w Berlinie. Więcej>>

Magdalena Miśka-Jackowska absolwentka Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Od 2005 do 2020 związana z RMF Classic. Autorka wielu programów, poświęconych sztuce filmowej. W ubiegłym roku otrzymała nagrodę w kategorii AkumulaTOR w studenckim plebiscycie MediaTORY „za optymistyczny przekaz” i audycję „Zagraj to jeszcze raz” w RMF Classic. Jako konferansjerka była związana m.in. z Festiwalem Muzyki Filmowej w Krakowie. Od 2018 współpracuje z Uniwersytetem Śląskim, od 2019 z w Akademią Muzyczną w Łodzi. Więcej>>

 

 


Źródło: Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy

Wybrane propozycje organizatora

Bydgoszcz / 15.08.2020 Filharmonia PomorskaKONCERT NA WODZIE - KONCERT PRZENIESIONY NA 15.08.2021
Bydgoszcz / 28.08.2020 Filharmonia Pomorska MAGIA KINA
Bydgoszcz / 05.09.2020 Filharmonia PomorskaWYDARZENIE IMPRESARYJNE: MELA KOTELUK – MIGAWKA
Bydgoszcz / 06.09.2020 Filharmonia PomorskaWYDARZENIE IMPRESARYJNE: KONCERT OSIECKA, MŁYNARSKI, PRZYBORA – P. MACHALICA, Z. ZAMACHOWSKI, H.ŚLESZYŃSKA, M. JANUSZKIEWICZ I INNI
Bydgoszcz / 09.09.2020 Filharmonia PomorskaKONCERT KAMERALNY