#Muzyka     

100 LAT NIEPODLEGŁOŚCI

Data
wydarzenie archiwalne
Miejscowość
Filharmonia Pomorska - Bydgoszcz, Andrzeja Szwalbego 6 / pokaż na mapie

100-LECIE POWSTANIA WIELKOPOLSKIEGO

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
Kai Bumann dyrygent
Wojciech Kołaczyk skrzypce
Karol Martos Sánchez sopran chłopięcy
Irena Czubek-Davidson harfa haczykowa
Piotr Matwiejczuk prowadzenie

 

Joanna Wnuk-Nazarowa - Prélude et Grande Fugue La Catastrophe   
Karol Szymanowski (1882-1937) - II Koncert skrzypcowy op. 61 
Johannes Brahms (1833-1897) - II Symfonia D-dur op. 73
 

 

godz. 18:00  ROZMOWY O MUZYCE… z Piotrem Matwiejczukiem, 
muzykologiem, skrzypkiem, krytykiem muzycznym, redaktorem naczelnym „Ruchu Muzycznego”, dziennikarzem Redakcji Muzycznej Programu 2 Polskiego Radia.

 

 

 

 

Powstanie Wielkopolskie

 

Koncert realizowany pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl
promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

 

Bilety do nabycia na www.bilety24.pl
oraz w kasie biletowej FP

 

Pierwszy punkt programu to najnowszy utwór Joanny Wnuk-Nazarowej – Prélude et Grande Fugue La Catastrophe, który został po raz pierwszy zaprezentowany 29 marca 2019 podczas 8. Festiwalu Prawykonań – Polska Muzyka Najnowsza w NOSPR-ze pod dyrekcją José Marii Florência. Orkiestrę Symfoniczną FP poprowadzi Kai Bumann, szef artystyczny Filharmonii Pomorskiej, więcej>>

Powstały w 1933 II Koncert skrzypcowy Szymanowskiego na tle muzyki europejskiej uderzał oryginalnością: „w typie wyrazu i kolorytu brzmienia muzyka ta nie przypomina żadnego innego stylu, jest dziełem osobnym i unikatowym”. Jego swoistość ujawnia się także w formie. Do napisania II Koncertu nakłonił kompozytora bliski mu wirtuoz skrzypiec - Paweł Kochański, także autor kadencji do tego dzieła. Prawykonanie utworu  nastąpiło w Warszawie, oczywiście w roli solisty wystąpił Kochański, będąc już niestety śmiertelnie chory...  Szymanowski, w rok później dając do druku partyturę II Koncertu, nakreślił na niej dedykację: „Pamięci Wielkiego Muzyka, mojego drogiego i niezapomnianego Przyjaciela, Pawła Kochańskiego”. W bydgoskiej sali koncertowej dzieło usłyszymy w interpretacji Wojciecha Kołaczyka.

Skomponowanie I Symfonii zajęło Brahmsowi blisko 15 lat, zaś II Symfonii D-dur zaledwie 3 miesiące. Nazwaną ją Pastoralną, gdyż do jej napisania natchnęły tego romantycznego klasyka sielskie wakacje spędzone w uroczej austriackiej miejscowości Pörtschach. W II Symfonii „życie i siła tryskają wszędzie, a przy tym jest w niej głębia uczucia i swojskość”. „Wielka nowoczesność, bezdyskusyjny sukces” – tak napisał krytyk muzyczny Eduard Hanslick  po premierze dzieła w Wiedniu 30 grudnia 1877.

Wojciech Kołaczyk skrzypek i altowiolista. Ukończył Akademię Muzyczną w Bydgoszczy w klasie skrzypiec prof. Henryka Keszkowskiego oraz  w klasie altówki prof. Zbigniewa Friemana. Wieloletni koncertmistrz Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. W orkiestrze zatrudniony od 1992. Prowadzi bogatą działalność koncertową jako solista, kameralista i muzyk orkiestrowy. W Akademii Sztuki w Szczecinie zatrudniony na stanowisku profesora nadzwyczajnego, gdzie prowadzi klasę altówki. Od 2016 pełni funkcję kierownika Katedry Instrumentów Smyczkowych i Kameralistyki. Juror konkursów ogólnopolskich. Na przestrzeni lat związany z kwintetem smyczkowym MultiCamerata oraz Barock Quartet. Grał m.in. w takich miastach, jak: Moskwa, Wilno, Ryga, Tallin, Kłajpeda, St. Petersburg, Helsinki, Sztokholm, Wisby, Hamburg, Berlin, Paryż, Lyon, Londyn, Edynburg, Barcelona, Padwa, Ferrara, Bolonia, Rzym, a także w wielu miastach Polski. Współpracuje z Inowrocławskim Towarzystwem Muzycznym „Pro Arte” oraz z „Baltic Neopolis Orchestra”.

Sopran chłopięcy Karol Martos Sánchez jest uczniem krakowskiej szkoły podstawowej. Oddaje się swej wielkiej pasji śpiewu jako członek Chóru Chłopięcego Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie, którego dyrygentem i kierownikiem jest prof. Lidia Matynian. Występ w roli solisty w najnowszym utworze Joanny Wnuk-Nazarowej pt. Prélude et Grande Fugue La Catastrophe  jest bardzo udanym debiutem 12-letniego śpiewaka.

Irena Czubek-Davidson jest absolwentką klasy harfy prof. Bogumiły Lutak-Modrinić w Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie obecnie pełni funkcję asystentki. Dokonała prawykonania i rejestracji utworów na harfę m.in. dla Związku Kompozytorów Krakowskich. Jako kameralistka współpracuje z wieloma zespołami instrumentalnymi i wokalnymi w Polsce i za granicą. Była współorganizatorem i solistką Sympozjum Harfowego organizowanego przez Akademię Muzyczną w Krakowie. Jest współzałożycielką niezwykłego tria Celtic Triangel (sopran,dudy szkockie, harfa haczykowa), wykonującego muzykę szkocką i celtycką. Obecnie pracuje jako harfistka Filharmonii Krakowskiej.

Powstanie Wielkopolskie 1918/1819 miało szczególne znacznie. Do Rzeczypospolitej wróciły rdzenne polskie ziemie z wysoko rozwiniętą gospodarką i nowoczesnym przemysłem, a siły zbrojne II RP zostały zasilone ponad 70 tys. dobrze wyszkolonej Armii Wielkopolskiej. Powstańcy Wielkopolscy po zakończeniu walk wzięli też udział w obronie Lwowa, walczyli również w wojnie polsko-bolszewickiej. Kluczową rolę w ruchu powstańczym Wielkopolski odegrał mistrz Ignacy Jan Paderewski, patron Filharmonii Pomorskiej.

„Dla Powstania Wielkopolskiego 1918/1919 impulsem był uroczysty przyjazd wybitnego pianisty, męża stanu i przyszłego premiera niepodległego już państwa – Ignacego Jana Paderewskiego. 25 grudnia 1918 roku w gdańskim porcie zacumował krążownik „Concorde” z Ignacym Janem Paderewskim w towarzystwie małżonki i przedstawicielami misji angielskich oficerów na pokładzie. Od momentu przyjazdu kompozytora do Polski i ogłoszenia decyzji o wizycie w Poznaniu, władze niemieckie wszczęły akcję mającą na celu przeciwdziałanie tym planom. 26 grudnia 1918 roku Ignacy Jan Paderewski wyruszył koleją trasą Piła – Rogoźno – Oborniki – Poznań. Na kolejnych stacjach dochodziło do incydentów prowokowanych przez stronę niemiecką. W Rogoźnie oficerowie próbowali nakłonić pianistę do zmiany trasy i udania się bezpośrednio do Warszawy. Nie udało się… Odmienne nastroje manifestowała ludność polska, która owacyjnie witała obywatela świata narodowości polskiej”. Więcej>>

 

 


Źródło: Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy

Wybrane propozycje organizatora

Bydgoszcz / dzisiaj Filharmonia PomorskaWYDARZENIE IMPRESARYJNE - KONCERT DYPLOMANTÓW AKADEMII MUZYCZNEJ
Bydgoszcz / 24.05.2019 Filharmonia PomorskaW HISZPAŃSKIM RYTMIE
Bydgoszcz / 26.05.2019 Filharmonia PomorskaKONCERT DLA MAMY - PIOSENKI Z TEKSTAMI MARII CZUBASZEK
Bydgoszcz / 27.05.2019 Filharmonia PomorskaPORANKI MUZYCZNE DLA SENIORÓW
Bydgoszcz / 31.05.2019 Filharmonia PomorskaDZIEŃ DZIECKA W FILHARMONII