Ogólnopolski Konkurs Fotograficzny

 Tegorocznym tematem przewodnim jest właśnie światło, które stało się jedną z najważniejszych wartości w malarstwie i przewija się również przez całą twórczość Leona Wyczółkowskiego.

Pobyt artysty na Ukrainie spowodował, że w poszukiwaniu efektów słonecznych wyszedł w plener, a światło dominujące nad kompozycją uczynił głównym walorem przedstawień. Stosował śmiałe zestawienia kolorystyczne, czasem kontrastowe, innym razem zacierał kontury, akcentował światło, wydobywając i podkreślając w ten sposób formę i walor plastyczny. Studiował kolory w intensywnym świetle słońca, tworzył sceny kopania buraków, orki, przedstawienia rybaków i chłopów; podejmując w nich problematykę światła i koloru, zbliżył się do impresjonizmu. Obrazy malowane wczesnym świtem są czystym studium światła i koloru. Dzieła Wyczółkowskiego pokazują jego wszechstronne ujmowanie tematu. Malarz obserwował zmiany zachodzące w przyrodzie pod wpływem światła i tworzące się głębokie cienie. Malował przesycone słońcem nastrojowe pejzaże, m.in. tatrzańskie, drzewa, zabytki architektoniczne miast polskich i pamiątki historyczne (cykl „Skarbiec wawelski"), martwe natury i kwiaty. Tworzył liczne autoportrety i portrety różnych postaci, gdzie twarz lub sylwetka jest modelowana śmiałymi malarskimi efektami światłocieniowymi. Powstały setki rysunków i litografii lasów, drzew i roślin w pełnym świetle i wieczornym zmierzchu, w świetle księżyca w zimowej szadzi i w wiosennych kwiatach.

Bawiąc się światłem i kolorem, zapraszał do refleksyjnych wędrówek w malownicze miejsca. Nazwany przez Kazimierza Szulisławskiego „Łowcą świateł i cieni”.

Regulamin

Formularz zgłoszeniowy

 

Patronat honorowy:

 

Patronat medialny:

Przykładowe prace Leona Wyczółkowskiego:

 


 


Źródło: Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy